Johanna
    Hej! jag pluggar sjuksköterska på umeå universitet och funderar på att ta studieuppehåll antingen nu under våren eller efter sommaren. Jag har haft kontakt med andra universitet om att eventuellt byta stuideort då min pojkvän överväger att studera någon annanstans än Umeå och de säger att om jag blir antagen (termin 1) och får ett godkännande av programansvarig kan jag fortsätta på den termin jag sluta på.
    Min fråga är då om jag tackar ja till platsen i en annan ort men får icke godkännande av programansvarig (då det kan vara fullt på den termin jag vill börja på) och då hoppar av programmet (i den nya orten), kommer det gå tillbaka som vanligt, alltså att jag har studieuppehåll från Umeå, eller försvinner mitt studieuppehåll och min plats från umeå universitet då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    det är inte säkert att studieuppehåll med bibehållen plats blir beviljad för din del. Man måste ha "en bra anledning" t.ex att man ska göra värnplikt, eller har medicinska hinder eller en annan tungtvägande orsak - annars blir inte studieuppehåll beviljat. Jag tror inte att den orsaken du uppger i din fråga kommer bli godkänd som OK-anledning för att få studieuppehåll med bibehållen studieplats beviljat.
    Om du vill byta studieort kan du gå tillväga på olika sätt - t.ex kan du söka till en annan ort "som vanligt" (som om du inte redan läste på högskolenivå) - alltså du gör ansökan via www.antagning.se under anmälningsperioden och konkurrerar med dina gymnasiala betyg. Om du blir antagen, ansöker du sedan om tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om du kan hoppa över någon del av programmet.
    Du kan samtidigt som du söker via www.antagning.se även kontakta utbildningsansvariga på det lärosäte dit du vill byta och fråga om de har någon ledig plats eller om de tror att de kommer få en ledig plats. Om de har lediga platser (på grund av avhopp) kan de titta på vilka kurser du har läst och läser nu och svara om upplägget stämmer överens med deras upplägg och om du i så fall skulle kunna hoppa över till deras utbildning.
    Du kan göra båda sakerna samtidigt. Eller 3 saker: ansök om studieuppehåll med platsgaranti /se vad du får för svar/... och sök via www.antagning.se till utbildning på annan ort och kontakta även utbildningsansvariga på det lärosäte dit du vill byta för att be dem att jämföra kursupplägg/kursinnehåll (i vilken ordning kurserna läses)... du kan annars försöka jämföra själv. Det är inte hemligt vilka kurser som läses under programmet (terminsvis). Om det är exakt samma kurser som läses på den andra orten som också du läser på din ort, finns det ingen anledning varför du inte skulle kunna "bara fortsätta" läsa på den nya orten utan att behöva gå om (men om du inte söker via www.antagning.se och konkurrerar om plats kan du bli antagen på den nya orten endast om de har ledig plats). Du kan också kontakta studievägledare och programrektor på den institutionen dit du vill byta och få det bekräftat - att vad jag svarar dig nu, stämmer.
    Vad gäller kunna fortsätta på din nuvarande utbildning/ort så har du den platsen som "din" så länge du inte hoppar av eller blir avrådd från utbildningen. Avrådan sker ofta på grund av otillräckliga studieresultat eller om den studerande anses som olämplig för valt yrke. Om man däremot klarar av sina kurser, så har man rätt att fortsätta på utbildningen, även om man sökt till en annan utbildning. Det är först när du får antagningsbesked (om du blir antagen till utbildningen på annan ort eller på en annan utbildning på samma ort) som du måste svara om du tackar ja till den nya studieplatsen, eller om du väljer att stanna kvar på din nuvarande utbildning.

    • : Hej! tack för ett utförligt svar! En följdfråga, om jag blir antagen på annan ort och då tackar JA till den platsen men får sen avslag från programansvarig att börja där jag slutade, försvinner min plats på Umeå universitet då eller kan jag gå tillbaka till Umeå där jag slutade?
    • Anna : Det bästa är att innan du tackar Ja - att du jämför kursinnehåll (om det är samma kurser som lästes på den andra orten); om du kommer med godkända betyg i exakt samma kurser som lästes under samma tid på en annan ort, finns det ingen som helst anledning att inte flytta upp dig till termin 2, eller 3. Du får förhoppningsvis ett positivt svar snabbt innan deadline för att tacka Ja till studieplats. Men annars så tror jag inte du förlorar din plats på det "gamla stället" (hoppa inte av, meddela inte din nuvarande skola att du slutar bara...). Så länge du inte hoppar av eller blir avrådd, så har du din plats. Det är så jag uppfattar det i alla fall. Jobbar dock inte direkt med den typen av frågor. Du får gärna prata med utbildningsansvariga på din nuvarande utbildning och på den utbildning dit du vill komma in på... . Lycka till!
    • : Tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer