Victoria

    Hej SYV! Jag läser första terminen på sjuksköterskeprogrammet i Uppsala men känner mig inte säker på om Uppsala är rätt stad för mig, jag saknar mitt liv och min familj i min hemstad Örebro. Jag funderar därför på att byta studieort till nästa termin och har redan sökt sjuksköterskeprogrammet i Örebro till HT2022. Hur går jag tillväga för att göra bytet? När borde jag meddela CSN och kommer jag fortfarande kunna ta studielån på fulltid? Jag är så tacksam för all information och alla varningar jag kan få i förväg innan jag fattar ett beslut! Med vänliga hälsningar Victoria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria!
    Sjuksköterskeprogrammet på Örebro universitet hade antagning till start Vårterminen 2022, det finns alltså studerande på Örebro Universitet som läser termin 1 på ssk-programmet. Om du kommer in på Sjuksköterskeprogrammet på Örebro universitet, ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning; uppvisa dina godkända betyg från termin1 som du får till sommaren, och du borde bli uppflyttad till termin 2 på Sjuksköterskeprogrammet på Örebro universitet.
    Vad gäller studiemedel, så borde det inte bli några större problem: om du uppvisar godkända studieresultat borde du få ett positivt beslut från CSN om studiemedel.
    Sjuksköterskeprogrammen ges på heltid på alla svenska lärosäten, därför bör du ha rätt till studiemedel för heltidsstudier. Du frågar bl.a om när du bör meddela CSN. Du kan gott påbörja studier på en ny ort och kontakta CSN kort därefter. Utbetalningen av studiemedel kan man ändå inte få innan man har påbörjat sin utbildning och skolan har rapporterat till CSN att du har börjat läsa. Att fylla i självaste ansökan om studiemedel kan man på förhand, men man vinner ofta inte så mycket på det förutom att första utbetalningen kanske kan komma lite tidigare. Du måste hur som helst först få besked ANTAGEN på ett nytt lärosäte innan det blir dags att kontakta CSN.
    Skulle det bli så att du genom konkurrensen om utbildningsplats inte kommer in på ssk-programmet i Örebro, även då är hoppet inte ute för att du kan ha tur och det kan finnas ledig plats på ssk-programmet i Örebro (på grund av avhopp) så du ska kunna kontakta utbildningsansvariga och fråga om de har ledig plats och om de i så fall kan överväga bevilja dig att byta och hoppa in i termin 2.