Omar

    Hej, Jag har några frågor angående omplacering av lärosäte. Först vill jag påpeka att Umeå universitet öppnar upp anmälan till psykologprogrammet både vår- och hösttermin, medan Linköping endast öppnar upp anmälan till hösttermin. Om jag nu blir antagen till psykologprogrammet på Umeå universitet på vårterminen, kan jag på följande hösttermin göra en ansökan om att omplaceras till Linköpings universitet och då självklart börja om psykologprogrammet, alltså att göra om terminen. Eller andra alternativet att plugga ett helt år på Umeå universitet för att sedan ansöka till senare del av program och hoppa in på andra terminen? Min fråga med andra ord är, om jag kommer in på vårterminen på psykologprogrammet kan jag be om omplacering till ett annat universitet som endast har psykologprogrammet på höstterminen? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är inte alls säkert att någon ledig plats uppstår på den utbildningen som du vill byta till. Om ngn ledig plats uppstår kan det bli konkurrens om platsen och urval görs i så fall ofta på "totalt antal godkända högskolepoäng" (alltså hur många godkända poäng man har "i bagaget"). Det går inte att på förhand veta om någon ledig plats uppstår och ännu mindre få någon sort garanti på att kunna byta studieort. Det beror mycket på "tur" eller slump.
    Mitt råd är att du söker till de utbildningar som du kan tänka dig genomföra "hela vägen", detta på grund av det inte kan ges ngn garanti på att kunna byta. Att byta så att man ska kunna gå om från början, från termin 1 - tror jag inte på, över huvudet taget (för att det är i praktiken detsamma som att tas in på programmet i sin helhet med lägre meritvärde än det som krävs). Till populära utbildningar står sökande i RESERV i kön och tas in från reserv så länge det är möjligt.
    Med det sagt, så är det inte förbjudet att hoppas och att fråga på de utbildningar som man är intresserad av - hur det ligger till med lediga platser.
    Det händer givetvis att någon kommer in mitt i programmet från ett annat lärosäte men till populära utbildningar kan det krävas att man har läst flera år till på högskolenivå (för att komma upp till stort antal högskolepoäng och vinna i konkurrensen om utbildningsplats).
    Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!
    Julia

    • : Tack för svaret Julia!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!