Stella
    Hej!

    Jag mår rent ut sagt piss och bävar alltid inför att gå till skolan. Jag har knappt vänner, jag passar inte in och mår väldigt dåligt. Jag vill så gärna byta till korrespondensgymnasiet eftersom att plugga på distans skulle vara så mycket bättre för mig, men antagningen har redan gått ut för nästa termin. Skulle det fortfarande finnas möjlighet att börja där nästa termin eller måste jag vänta en hel termin till (tror inte jag kommer klara det).

    Man måste också ha speciella skäl och jag vet inte hur allvarligt det måste vara. Jag ska till kuratorn nästa vecka men det är ju svårt att få plats nu när antagningen redan avslutats. Jag är så ledsen och kommer verkligen inte orka gå i skolan. Jag sjukanmäler mig ibland flera gånger i veckan för att jag inte orkar vara i skolan och inte klarar av det.

    Snälla hjälp mig :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stella!
    Mycket tråkigt att du mår dåligt och inte orkar gå i skolan varje dag!
    Ansökan till Korrespondensgymnasiet stängde ju bara för några få dagar sedan (undrar varför du inte sökte i tid?). Det är bra att du ska gå och prata med kuratorn. Även sjuksköterska på din skola kan förhoppningsvis hjälpa dig, t.ex genom att förmedla kontakt till skolläraren eller skolpsykologen. Det skulle underlätta för dig att komma in på "Korr" om du hade Intyg från läkare eller från en psykolog om att hen rekommenderar att du helst läser på distans.
    Jag funderar också på om studier på en annan "vanlig" (ej distans) skola skulle passa dig bättre. Är det just din skola som du inte orkar gå till eller "en skola", vilken som helst? När började du känna så? Var det OK under förra läsåret (eller kanske nästan OK)? Är det under sommarlovet eller i början av det här läsåret som du började känna att du inte orkar gå till skolan? Är vissa ämnen roligare än andra eller känns allt bara trist?
    Vad säger dina föräldrar/vårdnadshavare? Känner de hur du mår? Vet de om att du är ofta frånvarande från skolan? Det borde de veta eftersom det är vårdnadshavare som bör anmäla dig som sjuk innan du fyller 18 år.
    Om jag kunder bara ta och fixa in dig på "Korr" från imorgon, skulle jag göra det men ngn sådan möjlighet har inte jag. Det finns också andra ungdomar som av olika anledningar behöver läsa på distans, och om de sökte i tid, kommer de nog tyvärr prioriteras före dig. Det är därför tyvärr möjligt att du kommer behöva söka till nästa år - missa inte ansökningsperiod under våren. Jag förstår att det återstår rätt mycket av det här läsåret ännu och när du mår som du gör (i alla fall just nu), så kommer det kännas som mycket lång tid.
    Det är mycket viktigt att få fram en orsak till varför du mår dåligt och sätta in de rätta åtgärder som kan vara samtalsterapi, medicinering eller båda de i kombination. För att ställa en diagnos och förskriva de rätta behandlingsmetoderna måste man vara expert på området: läkare eller psykolog. Jag tycker därför du bör sträva efter snarast komma i kontakt med vården. Att som "ensam åtgärd" komma in på Korr från januari skulle vara tillräckligt, är inte jag övertygad om: det är ännu 2 månader till vårterminen börjar - hur ska du klara studierna under de 2 månader? och även om undervisning på Korr är på distans, så finns det ändå träffar på skolan i Torsås som ingår.
    Vidare finns också en annan viktig aspekt: endast kunskaperna i ämnena är bra att ha men för att lyckas på arbetsmarknaden behöver man oftast även kunna samspela/samarbeta med olika sorters människor vilket man bör träna på när man går i skolan. Det är inte alla på en arbetsplats som alltid är bästa vänner, så måste man ha strategier på hur man står ut med kollegorna som man inte gillar direkt, eller om man känner sig mobbad på en arbetsplats (vuxenmobbing finns det tyvärr). Så, jag är inte expert på området, inte kurator, läkare eller psykolog - därför tycker jag du bör snarast komma i kontakt med experter. Det finns flera olika situationer: hur du mår just nu kan vara ganska tillfälligt och övergående men kan också vara ett tecken på något kroniskt tillstånd, som behöver behandlas.
    Du får gärna låta dina vårdnadshavare och andra (t.ex kurator på din skola) läsa mitt svar. De får också höra av sig till oss. Vi gör vad vi kan för att hjälpa välja rätt utbildning och yrke!
    Bästa hälsningar
    Lycka till!