Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob,
    tråkigt att det inte går så bra med matte! Har du kikat in på www.mattecenrum.se ?
    Om inte, gör det!

    Angående programbyte - så är frågan om du är beredd att "förlora" ett år, dvs gå om åk1? Eller vill du hellre fortsätta och gå åk2 nästa år?
    Om du kan tänka dig gå om åk1, skulle jag rekommendera EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik, läs om den på http://www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationsteknik

    I fall du absolut inte vill gå om åk1, skulle jag i så fall rekommendera att du tar kontakt med rektor på Ekonomiprogrammet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är b-spår i matte som läses på EK och på SA och bara 1b och 2 b är obligatoriska (förutom inriktning Ekonomi på EK där även 3b läses som en obligatorisk kurs).
    Programmering kan man läsa på olika sätt även vid sidan av skolan. T.ex. genom självstudier på http://www.codecademy.com

    Fundera lite på mitt svar och återkom i fall du har följdfrågor.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret! undrar fortfarande när jag senast måste veta om jag vill byta för som jag sa innan vill ärna se hur det blir med matten och att gå om 1an är inget problem för mig.
    • : Om jag nu skulle välja att byta till EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik kan jag jobba som webbutvecklare då?
    • Liselotte : Jag skall nu skriva ett nytt svar till dig! *L*
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jakob,
    angående "sista datum" för att byta så är det så här:
    i fall du just BYTER - då är ett upp till rektor på det nya programmet att ta in dig, kanske kan du redan nu på måndag börja på det nya programmet, om du hinner få svar från rektor. Det kan gå mycket snabbt.

    Men i fall du SÖKER TILL ÅK1 (upprepar det som hände under åk9) - ansökan, besked om antagning, svara på besked om antagning, du kan bli placerad i reserv också... och så söker du på dina gamla betyg från vårterminen i åk9... då är de tiderna som just ditt Antagningskansli bestämde. Du uppger inte var du bor och jag kan därför inte ge dig kontaktuppgifter till Antagningskansliet, som gäller just för dig. Se själv på www.antagningskanslier.se - välj län och kommun och gå in på just din antagningssida ... Omvalsperiod (minns du det fanns en sådan förra året när du sökte till gymnasiet? ) brukar vara någon gång från t.ex. slutet på mars till mitten på maj, typ... men det är olika i olika län.

    Om du just vill BYTA och inte SÖKA om - så tror jag mer på att att lärlingsutbildning skulle passa bättre.
    Läs om det här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling därför att alla yrkesämnena (och vi pratar här om EE http://www.gymnasieguiden.se/program/EE/dator-och-kommunikationstekniki så fall) läses på en arbetsplats, genom praktik, kan man säga... och här du då lättare "läsa ikapp".

    Du kan göra båda sakerna SAMTIDIGT: planera för att söka om till åk1
    och även ta kontakter nu för att försöka byta nu på en gång
    och även om du verkligen BYTER NU på en gång, kan du ändå söka om till åk1 till en annan skola... "hängslen och livrem" - *L* :-) för att i fall du får plats i åk1 nästa år, kan du ändå tacka NEJ till den och stanna kvar där du redan läser. T.ex. i fall det visar sig vara svårt att läsa ikapp (även på lärlingsutbildningen).

    Hoppas info- och råd som vi ger dig, blir till hjälp! Jag håller tummarna för dig!
    Liselotte SYV
    P.S: du kan med fördel ställa en ny fråga om du kontaktar oss igen, du kan då LÄNKA till dina gamla frågor så att vi ser vad som frågades och svarades förut. Detta för att vi ser de nya frågorna först och man får svar snabbare om man skickade en ny fråga. :-)
    Liselotte