Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    rektorn på den mottagande skolan kan fatta beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram och i så fall får kursinnehåll i examensbeviset skilja sig åt (din dotters examensbevis) från det som är "standard". Det innebär inga nackdelar vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar. Syftet med beslutet om individuellt anpassat program är att inte göra studierna på gymnasiet onödigt långa (kan man säga). Om din dotter kan (med hjälp av individuellt anpassat program) uppnå kraven för examensbevis på två år, då bör rektorn fatta ett sådant beslut och din dotter kommer bli "uppflyttad" till år2 och ska ha en rimlig chans att uppfylla kraven för examensbevis till sommaren 2025.
    Det är inte elevens rättighet att läsa "onödigt lång tid" på gymnasiet. Problemet för gymnasieskolan blir att i fall din dotter börjar nu, till hösten år1 ... att när läsåret 2024-25 år slut då är också "pengapott" för att din dotter gymnasial utbildning också slut. Rektorn behöver i så fall ansöka om förlängd studiegång hos den kommunen där din dotter är folkbokförd och kan få Nej som svar och då är frågan varifrån ska pengarna komma som bekostar utbildningen? Det blir rektorns beslut som gäller om din dotter ska börja år1 eller år2 på det nya programmet.
    Om kraven för examensbevis kan du/ni läsa på gymnasieGuiden.se/examen
    Om beslut om INDIVIDUELLT ANPASSAT gymnasieprogram var god se https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Studie- och yrkesvägledare
    • Nina2007 : Tack for svaret. Jag far inget svar varken fran skolan vi har ansokt till eller fran syv fran var nuvarande skola trots upprepade forsok, sa tack for att du finns.
    • Milla : Det är viktigt att veta vilka betyg eleven får på sin nuvarande skola. Antagningsbeskedet måste också inkomma innan man kan ge klara besked. Jag hoppas det ordnar sig för din dotter på ett bra sätt! Hör av dig senare och berätta hur det går! Vi håller tummarna!
    • Nina2007 : Hej, min dotter är dock 1 år yngre än de andra (född 2007). Så får hon inte använda sitt extra år för att gå om?
    • Milla :

      Kan inte svara på den frågan. Fråga skolverkets jurister om det. Om jag var tvungen att svara (trots att jag inte fått den frågan förut och kan inte svaret...) så skulle jag säga att elevens födelseår spelar i detta fallet ingen roll. Men du får gärna fråga skolverket.

    • Nina2007 : Tack.
    • Nina2007 : Hej, nu har jag fatt svar fran 2 gymnasier apropa detta. Eftersom hon ansokte nu igen via gy antagning ar det inga problem att borja om fran Gy 1. De avradde att borja fran Gy 2 pga amnena skiljer sig for mycket. Ingen av dem pratade om begransningar pga forlangd studiegang.
    • Milla : Så bra! För din dotter (om hon blir ANTAGEN) kommer rätten att fullfölja utbildning att gälla. Alltså, om hon blir Antagen då får hon läsa hela utbildningen och betalning för studieplats blir "huvudmannens huvudvärk", och eleven påverkas inte av det. Jag menade (i mitt tidigare svar) att i fall rektorn gör bedömning att eleven kan på 2 år uppnå kraven för examensbevis (t.ex med hjälp av individuellt anpassat program) då kommer eleven bli uppflyttad till år2, men gör rektorn bedömning att det blir omöjligt eller svårt för eleven att uppnå examen på 2 år, då har eleven rätt att läsa i 3 år.
    Läs alla kommentarer