Arman
    Hej!

    Jag har hört talas om IB programmet och är intresserad i att byta från naturvetenskapliga linjen till den nu när jag har börjat andra ring. Hur skiljer sig de båda åt? Är det möjligt att byta? Jag har läst att det första året är förberedande för språket men jag har tidigare studerat på en engelsktalande skola så är det något som man kan hoppa över? Ger IB programmet några fördelar eller nackdelar jämfört med t.ex. Naturvetenskapslinjen? Missar man någon kurs om man väljer det eller kan man välja alla kurser som man annars skulle kunna välja i naturvetenskapslinjen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det bästa du kan göra är att ta kontakt med den iB skola som intresserar dig och fråga om det är möjligt att starta från år två - du har ju redan gått ettan där du har många av de kurser som man läser på preparandåret på IB. Dock har prepåret även ett syfte att vänja in elever vid att ha engelska som undervisningsämnen och IB i övrigt men det kanske funkar eftersom du redan har erfarenhet av att plugga på engelska.

    Du kan läsa motsvarande naturbehörigheter på IB - det ska inte vara något problem men du bör väl ändå ta reda på hur IB är uppbyggt och om det passar dig- kanske kan du fråga om att få gå en provdag eller två på skolan. /Lena, Syv