Li

    Hej! Jag började gymnasiet hösten 2019 på ekonomiprogrammet och kände direkt att något var fel. Några veckor in bytte jag klass då jag trodde att felet var det sociala och nu har jag några vänner i klassen. Trots detta trivs jag inte alls utan mår konstant dåligt. Bara tanken på skolan får mig att vilja lägga mig under täcket och inte komma fram igen. Så har det känns ända sedan jag började och det gör mig ledsen och rädd då jag på högstadiet älskade att gå i skolan. Som person har jag förändrats sedan jag började gymnasiet, jag har blivit mycket blygare, rädd att göra fel och känner ofta att jag måste vara någon annan för att bli accepterad. Tanken att byta till något annat har i stort sätt funnits där hela tiden och det mest troliga alternitivet hade varit IB. Jag gillar utmaningar, är mycket duktig på engelska och inte ett fan av NO: ämnena, vilket inte gör NA till ett alternativ. Jag är väl medveten att man minst måste läsa ett Science ämne på IB men det har jag inget problem med. Jag hörde med SYV på min skola om ett eventuellt byte men hon var tveksam p.g.a jag inte hade gått större delen av PreDP - året som förbereder en för IB. Har ej frågat rekton om jag ens får. Tror ni att det blir för stort hopp att byta nu från Ek till PreDP? Jag oroar mig speciellt över matten och biologi (förmodligen skulle jag ta biologi som mitt science ämne) då jag inte alls har haft någon träning i det. I med att jag i framtiden gärna vill bli ekonom eller jurist krävs det höga betyg och då känner jag: är det ens lönt att gå IB eller slänger jag bort tre år? För att komma in på bra universitet i t ex UK med inriktning ekonomi krävs det oftast HL matte, något som jag ärligt talat inte ser mig kunna klara på en gynsam nivå. SL skulle jag nog, och studies hade gått fint. Jag är en målmedveten person och gick ut med 330 i meritpoäng från nian jag kan absolut arbeta och är bra på att planera. Men tror ni att det skulle vara möjligt för mig att trots ej gått PreDP få runt 35 på IB? Helst skulle jag vilja ha 36 och uppåt då det ger mig en ärlig chans att komma in på juristprogrammet i Sverige (ett alternativ om jag ej bli ekonom) samt ger mig chans till bra universitet i utlandet. Vad hade ni gjort i min sits? Tacksam för svar.

    • Lea kh :

      Hej, såg din fråga och kunde inte låta bli att inte svara, då jag själv har precis hoppat av gymnasiet för en månad sen efter nästan 3 år på IB-programmet (kanske lite dumt att det tog mig så länge att ta beslutet) , har en kusin som gått klart IB och känner många som går IB i olika skolor både i och runt om Stockholm.

      DET ÄR INTE LÖNT ATT GÅ IB, JA DU SLÄNGER BORT 3 ÅR!

      Jag skriver verkligen inte detta för att “dra ner dig” eller ge dig negativa vibes, men det känns nästan som att jag måste rädda alla där ute som funderar på att gå IB, och berätta de sakerna jag önskar jag visste om innan jag började där.

      Först och främst, de flesta SYV kan inte mycket om IB, betyder inte att de är dåliga, men jag antar att det är inte så vanligt att eleverna är intresserade just av IB (många har faktiskt aldrig hört talas om det lol) jämfört med andra program, och därför tycker de att de behöver inte ha koll på det. Dessutom så är det verkligen svårt att förstå IB systemet om man inte jobbar/går där.

      Så; det din SYV säger om Pre-Ib året stämmer inte. Har själv gått klart pre-ib år 2017, och det var ”lek” för det mesta, har absolut INGENTING att göra med själva IB, den förbereder dig inte ALLS till de följande två år.

      Det jag vill komma fram till är att: 1- Pre-ib existerar inte ens i andra länder där ib finns, för egentligen ib är en ”tvåårig” program. MEN här i Sverige (och i några andra länder kanske) eftersom det är skolverket som bestämmer så har de gjort så att pre-ib måste finnas då alla gymnasieprogram ska vara 3 åriga.

      2- De ämnen man läser i pre-ib motsvarar de ämnen man läser på andra nationella program, då alla elever oavsett vilken linje de går, läser nästan samma ämnen under ettan. (Nivå skillnader kan finnas, exempel vi läste matte 1c och 2c medans min kompis som gick sam-sam läste matte 1b & 2b) Vilket är dels bra eftersom om man då vill byta linje efter att man har gått klart pre-ib så kan man börja i tvåan direkt. De kurserna ingår alltså inte i ditt slutliga ”diploma” resultat men är godkända av andra typer av utbildning som t.ex vuxenutbildningen/komvux (vilket har hjälpt mig nu!) Vi läste svenska 1, engelska 5&6, språkval / moderna språk, matte, historia, idrott, och kemi. Alla på ett väldigt basic nivå (förutom matte kanske)

      Så om du har gått klart första året på ekonomilinjen så måste du ha rätt till att börja i tvåan direkt, som då kallas för IB-1 eller Dp1. Och var inte rädd du har inte missat något.

      Jag håller med om att det sociala sammanhanget är en viktig del av ens skoltid MEN tycker du borde absolut INTE basera din beslut på det, eftersom i slutändan så kommer alla gå skilda vägar och det är betygen som gäller. Jag förstår exakt det du går igenom, att inte orka vara i skolan osv, då jag har upplevt samma känslor under hela min grundskoletid, ville gärna komma ifrån det typiska svenska skolmiljön; vilket är den största anledningen till varför jag valde ib, då jag kände redan folk där och visste om att det var ett “nytt”/ annorlunda social miljö.

      Ib kommer passa mig perfekt tänkte jag eftersom eleverna på ib är ofta så internationella och har bott i flera andra länder innan de flyttade till sverige så folk är extra sociala osv, (då jag själv flyttade hit som 13 åring). Vilket stämde faktiskt (åtminstone i min klass), jag träffade underbara nya kompisar och ville vara i skolan VARJE DAG.

      Så jag kan garantera dig att de människor du kommer träffa i ib är lite “ovanliga” (kanske inte?) men i min åsikt, bara att du tänker gå ib visar att du har en annorlunda tankesätt. Om du inte trivs i svenska program så kommer du säkert trivas där.

      Vad roligt att du gillar utmaningar och 330 poäng är JÄVLIGT BRA. MEN precis som dig, så har jag aldrig tyckt om NO ämnen och tänkte jag kan välja biology SL då det låter lättare än fysik & kemi, men tänk efter gumman. IB biology är INTE alltså enkel, speciellt om man inte har några förkunskaper. Boken är 400+ sidor (för SL - du får gärna titta igenom den) och den är SÅ detaljerad. Myself, as well as many people in ib, found ourselves struggling with passing bio!! But your choice, i'm just tryna warn you about stuff no one told me about.

      Now we move to the most important part, applying to universities etc. This is the main thing i want you to consider and think about before switching (do your own research if needed, go to antagningsstatistik & ask former ib students) may mix english and swedish, sorry for the confusion, i get excited and lose my swedish sometimes!

      1- En sak du måste förstå: IB är värdelös i Sverige MEN är mycket uppskattad utomlands, speciellt i UK!

      Så om du vill verkligen plugga utomlands och satsar på det, så har du en chans, MEN tänk på att: Europa är ett lockande plats för elever runt om världen så många ansöker till universitet där, och just England får extra många ansökningar att välja mellan. So you are basically competing with both IB and non-IB students from all over the world, (sounds scary but again if u really aim for it, you can get a place there! If you can afford studying in private unis around Europe then you just need to pass, they dont care about the grades) My point here is: keep in mind that it may not go as planned at the end so that you wouldn't get disappointed afterall. Cuz I've seen this happen to many IB students around me. Specially that majors like economics and Law are so common/typical so they receive huge numbers of applicants. (again, sorry if I'm sounding negative!)

      Är inte helt säker på detta men jag tror alltså inte att du behöver ta Math HL för att bli anhörig till ekonomiprogrammet, men du får dubbelkolla, ringa de universitet du är intresserad av är nog bäst. Men känner folk som kom in med det gamla Math SL och 30 poäng. (här i Sverige). Men economics HL behövs.

      Då jag själv satsar på juristprogrammet, 36 poäng räcker alltså INTE i Sverige!!!!!!!! Har varit på olika studentmässor och ringt högskolor, frågat elever etc…..alla sa mint 40!!! Vissa sa även 42!!!. Tänk dig att 36 är JÄTTEBRA utomlands och man kan komma in på “Law” och många andra program, 42 krävs däremot om man vill plugga svårare program “medicine”!.

      Vilket leder oss till den andra viktiga saken: DEN VIKTIGASTE Om man tänker stanna i sverige och ansöka till universitet här, TA INTE IB HELT ENKELT. Varför?

      För att sättet sverige ser på IB studenter är SÅ ORÄTTVIST. De förstår alltså inte att IB är MYCKET svårare än “Naturprogrammet” och alla nationella program. För uppenbarligen så är IB ett VÄLDIGT energikrävande program, så man behöver spendera extra tid på CAS aktiviteter som man gör utanför skolan, och många andra BULLSHIT saker. Dessutom är det ett välkänt faktum att det är 100 gånger svårare att få bra betyg i IB, då betygsystemet är mycket krävande och det hjälper inte att prata med läraren och vara snäll.

      However, så håller skolverket alltså inte med om detta och har därför för några år tillbaka sänkt gränsen på hur mycket IB betygen ska motsvara i det svenska betygskriterier. Vilket fuckade upp allt och gjorde det nästa omöjligt för IB studenter att komma in på de program de önskar. Exempel förut behövdes det 40 för att komma in på läkarprogrammet, nu behövs det 45!!!! Full betyg alltså som 1 utav 100 ib studenter lyckas få. Det är alltså MYCKET enklare att få 18 eller 20 (meritvärde) på nationella program.

      Det är ditt val i slutändan men tänkte bara varna dig, tänk igenom det jag skrev sist om betygen för det är 100% sant.

    • Milla :

      Tack Lea för kommentaren. Ang frågan du kommenterade: jag uppfattade det som så att frågeställaren är i första hand intresserad av eftergymnasiala studier utomlands (hen nämner bl a UK i sin fråga); ang.din situation så undrar jag om du har gjort Högskoleprovet- med HP resultatet prövas man i HP-urvalet. Men HP befriar inte från kravet på att vara behörig.

    • : Hej! Tack båda för svar. Jag har inte gjort Högskoleprovet men ska i vår, dock vet jag att det brukar krävas några försök innan ens fulla potential är nådd.
    • Julia :

      Japp, de brukar vara så att Fjärde eller Femte gång man gör högskoleprovet som man når "toppen" av vad man är kapabel till. Men även lägre resultat än det bästa, för dig, möjliga resultat, kan ändå ge plats på den utbildningens som du vill komma in på! glöm bara inte att du måste, oavsett Högskoleprovet, ha både Grundläggande och Särskild behörighet till den högskoleutb., som du vill komma i på.
      Så är det i alla fall i Sverige idag. Finns planer på att från året 2025 (cirka) införa ngn sort "allmän kunskapsprov" då man ska kunna (i alla fall i viss mån) skippa kravet på godkända betyg i gymnasiekurserna, om man genom det provet påvisar att man är "duktig nog" för att läsa på högskolenivå. Det är fem år framåt i tiden... och inte helt klart hur det blir med det, så satsa nu i stället på att uppfylla de villkor som finns idag. Lycka till!

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    IB-diploma är ett Interantionellt program som är 2årig. IB lyder inte under Skolverket utan under IBO-organisationen.
    Skolledare/utbildningsansvarig på IB-diploma programmet kan fatta beslut att ta in en elev direkt in på IB-programmet utan Pre-IB året om hen gör. bedömning om eleven har förutsättningar att klara av studierna och uppnå kraven för IB-diplom.
    Kontakta gärna IB-skolorna där gymnasiedelen (diploma-program) finns: listan på de svenska skolorna som, enl.våra uppgifter, erbjuder IB på gymnasial nivå finner du på:
    gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=IB