Mimmi
    Hej, jag böt skola ( Gymnasium ) i Fredags, efter att ha gått endast 2 dagar i den skolan. Jag böt för att jag trodde att jag skulle trivas bättre på den nya skolan, men jag hade fel. Jag trivs inte alls där och vill byta tillbaka till min gamla skola så snart som möjligt. Jag undrar om det finns någon chans att jag kan få komma tillbaka till min gamla skola och klass, trots att jag i fredags skrev på papper om bytet av skola? Är det så att mina föräldrar måste bekräfta att det är okej att jag böt gymnasium, och vad skulle hända om dom inte gjorde det, skulle jag då få gå tillbaka till min gamla skola?
    Då jag bor i en annan kommun än den skola jag vill byta till, men först kom in på, har jag sökt på frisök. Snälla hjälp mig då jag inte vet vad jag ska göra!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Det viktigaste är två saker:
    1. Vad tycker dina föräldrar?
    2. Finns det plats eller gick din gamla plats till en annan elev redan? Det är rektor som vet det. Fråga rektor om din gamla plats är ledig & i så fall prata med dina föräldrar.
    Du är ej myndig och kan inte byta skola om inte dina vårdnadshavare samtycker.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Mina föräldrar tyckte att det var okej att jag ville byta skola, men min gamla skola( den första) har inte hört av sig så att mina föräldrar kunnat bekräfta att det var okej. Betyder detta då att min plats på skolan fortfarande är ledig eftersom mina föräldrar inte accepterat mitt byte av skola? När jag frågade Syvrn på min skola om hon behövde mina föräldrars underskrift sa hon att det bara var jag som skulle skriva under men att hon ville ha deras telefonnummer så att hon kunde ringa och kolla så att det var okej, vilket hon inte gjort.
    • Milla : Eftersom du ej är myndig, krävs dina vårdnadshavares samtycker. Om det är så att skolan inte har haft kontakt med dina vårdnadshavare, borde du inte vara "avskriven" från skolan ännu... Kontakta rektor på programmet snarast möjligt. Jag håller tummarna!
    • : Tack så mycket för din hjälp! Jag och mamma ska åka och prata med rektorn imorgon bitti!
    • Milla : Lycka till! Vi håller tummarna! Återkom och berätta hur det går. Fråga SYV hejar på dig!
    Läs alla kommentarer