melis
    Hej! Det är så att jag kommit in på mitt andra val (läkarprogrammet i Örebro) men vill helst komma in i Göteborg
    Jag kommer starta utbildningen där men söka igen nästa vår till Göteborg och då kommer jag även ha ett högre snitt och med stor sannolikhet komma in
    Det jag undrar är, ifall jag läser ett år i Örebro och sedan söker till gbg och blir antagen; kommer jag då kunna fortsätta med de i Gbg eller måste jag börja om?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    den frågan bör du egentligen ställa till de utbildningsansvariga på läkarprogrammet i Göteborg.
    Vad jag TROR kommer att hända att om du kommer in, ansöker du om tillgodoräknande av tidigare utbildning och i fall du i Örebro läste och fick godkända betyg i exakt samma kurser som de läste i Gbg, då finns det ingen anledning att inte "stoppa in" dig i den undervisningsgrupp som påbörjar andra året på utbildningen.
    Varför detta inte kan till 100% garanteras? Jo, för det första, så är det idag ingen som kan lova att läkarprogrammet i Gbg kommer starta på våren 2020... och för det andra - så vet inte jag om de i Gbg och i Örebro läser kurser i exakt samma ordning men det borde, rimligtvis, inte vara så stor skillnad...
    Vi hoppas att din plan funkar. Lycka till!

    Hälsningar
    Peter syv