emma

    Hejsan! Till hösten tänkte jag göra prövningar i vissa ämnen för att höja mitt snitt. Däremot finns det ämnen som man inte kan göra prövningar på, exempelvis kursen modernhistoria och kultur idé historia som jag har läst. Min fråga är om jag kan göra en prövning i ett annat ämne på komvux, för att byta ut dessa ämnen för att höja mitt snitt. Om så är fallet, att jag kan byta ut dessa ämnen, kan jag då välja ämnen som jag aldrig har läst förut, som exempelvis sociologi, tyska 1 osv...

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma, om du har fått Examensbevis från gymnasiet, då kan ingen kurs "bytas ut". Ingenting i examensbeviset får ändras, över huvudet taget. Du kan dock skicka ditt examensbevis som den ser ut nu, för att den kommer inte att ändras  ju + nya betyg kurserna som antingen är samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis, eller de kurser som du saknar betyg i och som samtidigt krävs för särskild behörighet eller ger dig meritpoängen. Inga andra nya kurser kommer räknas in; du får läsa dem - men då endast för att skaffa dig Kunskaper, utan någon påverkan på ditt meritvärde.
    För att konkurrera i HP-urvalet kan du göra högskoleprovet. Resultat från högskoleprovet kommer inte påverka ditt meritvärde.

    • : Tack för svar! Men är det verkligen så att jag inte kan höja mina betyg i de ämnena som inte erbjuds på komvux överhuvudtaget? Går inte dessa att byta ut?
    • Julia : I examensbeviset kan inget ändras. I de ämnena/kurserna som ingår i ditt examensbevis kan du försöka hitta Prövningar (du får leta i hela Sverige var du kan anmäla dig till prövningar). förberedelserna gör du på egen hand, alltså inför prövningen, menar jag. Betyg du får på prövningar skickar du tillsammans med examensbeviset. Antagning.se kommer räkna in de högre betygen (om du fick högre betyg) i stället för de lägre - i BII, kompletteringsgruppen.