m7uwant
    Hej, jag tog examen från naturvetenskapsprogrammet år 2019, sedan valde jag att studera en komvux utbildning, nätverkstekniker på Lernia. Här studerade jag och är snart klar. Fick rätt så bra betyg, därför har jag en fråga gällande byte av ämnen. Jag undrade om det var möjligt att byta ut några sämre ämnen, där jag t.ex har fått E, mot en av de högre som jag fick på komvux utbildningen, ämnen jag studerade är relevanta för de jag tänker söka.

    Min andra fråga är gällandes moderna språk, det är så att jag under grundskolan studerade tyska, men under gymansiet så valde jag att studera spanska isället, då blev de bara spanska 1. Därför missade jag 0,5 i merit. Min fråga är om jag nu är kvaliciferad för att studera tyska 3 på komvux, samt om jag kommer att få min merit från denna utbildning.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emti!
    i dokumentet Examensbevis får ingenting ändras. Men det finns kanske ändå en ganska bra lösning för dig, nämligen att ta ut Yrkesexamen från komvux (det blir i så fall "som om du läst EE/Dator-och-kommunikationsteknik"). Du bör kunna ta ut ett nytt examensbevis, denna gången från Komvux.
    Detta gäller för examensbevis från komvux: 2400poäng, totalt. Kursen Idrott-och-hälsa1 får Ej ingå. Gymnasie- eller komvuxarbete, 100p., bör ingå (det är möjligt att du kan ta ut betyget i GA från ditt examensbevis från gymnasiet in i ditt nya examensbevis från komvux). Du kan ta in många betyg in i komvux-examen som du redan har i ditt examensbevis från gymnasiet.
    Vad gäller tyska, så borde du, formellt sett, kunna läsa tyska3 direkt, eftersom du läste tyska på grundskolan, men det var ju ett tag sedan, så du vinner nog på att läsa tyska1, sedan 2 och sedan 3. På heltid kan du läsa alla de tre språkkurser på sammanlagt 15 veckor.
    Du vill ha meritpoäng från tyska 3, det förstår jag. Tänk dock på att betyget i tyska 3 kommer i så fall även räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Det är skillnad på att få E eller högre betyg. Skillnad mellan E och A i en 100p.kurs blir "plus-minus" 0.4. Du får alltså 0.4 högre jämförelsetal och med det även meritvärde i fall du får A i tyska3, jämfört med att du får E.
    Dessutom kan du ta in kurserna tyska 1 och 2 in i ditt examensbevis från komvux; om du får höga betyg i de kurserna är det fördelaktigt för dig att ta in de betygen in i ditt examensbevis.
    Vilka kurser bör, kan eller ska ingå i ditt examensbevis från komvux? I yrkesexamen bör ett antal kurser ingå för att uppfylla kraven för yrkesexamen (det är de yrkeskurserna som ger utbildning till just det yrket) + godkända betyg i svenska 1, engelska 5 och matematik 1 bör ingå, historia 1a1 (eller 1b), Naturkunskap 1a1 (eller 1b, eller naturvet.kurserna i kemi, fysik och biologi), Religion1, Samhällskunskap 1a1 (eller 1b), du kan se i Programplan för EE>> men tänk på att det du tittar på gäller på gymnasiet. På komvux får ej Idrott1 ingå + att det är ganska mycket friare på komvux vad gäller kursinnehåll i examensbeviset.

    Det är fördelaktigt för dig att ta in inom 2400p. i komvux-examen även kurserna som du behöver för behörighet till den universitetsutb.som du vill komma in på; för grundläggande behörighet är det svenska 2,3 och eng6; för särskild behörighet är det Olika vilka kurser som krävs, beroende på vilken utbildning du söker till. Exempel: om du vill komma in på Civilingenjörsprogrammet i t.ex datateknik eller på någon Högskoleingenjörsutbildning på ett universitet, i Sverige; i så fall krävs det för särskild behörighet: fysik2, kemi1 och matematik4. Du behöver alltså inte ha betygen i matte 2 och 3. Betyget i matte1 måste finnas med i examensbeviset/yrkesexamen för att uppfylla kraven för yrkesexamen. Du kan alltså i ditt examensbevis från komvux ta in matte 1a och matte 4 (och "glömma" att du tidigare även hade betygen i matte 2 och 3, om det är lägre betyg du har i de kurserna). Däremot om du har höga betyg i matte 2 och 3, så få du ta in de betygen in i komvux-examen, det är inte förbjudet.
    På samma sätt, kan du utesluta fysik1a och endast ta in fysik2 eller ta in båda kurserna (om du har högt betyg i fysik1a).
    Det smart att även ta in kurser som ger dig meritpoäng. Du kan uppnå max meritpoäng även utan moderna språk, se gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng Eng7 ger + 1.0 och de resterande 1.5 kan du få genom matte.
    I fall matematik4 krävs för särskild behörighet (t.ex om man vill komma in på läkarprogrammet, eller på civilingenjörsprogrammet) då ger matte5 en Hel meritpoäng och mattte specialisering + 0.5.
    Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng, över huvudet taget. Om du redan nu har 2.0 meritpoäng och kan få ditt examensbevis från komvux innehålla kurserna, tillsatta med högre betyg, så kan du uppnå högt meritvärde i alla fall. Ponera att du får hälften A och hälften B som betygen i ditt examensbevis från komvux och 2.0 meritpoäng, som du redan har. Ditt meritvärde bli i så fall 20.75.
    Några tips!
    1). om du idag har lägre betyg i matematik 1c än betyget A, försök skaffa dig betyg i matematik 1a, t.ex genom en prövning. Du borde kunna få A som betyg i matematik 1a. Du tar sedan betyget i matematik 1a in i ditt examensbevis/yrkesexamen från komvux.
    2). fundera på om det är lättare för dig att få högt betyg i matte specialisering (helst så högt betyg som möjligt men lägst E) eller om du vill läsa tyska på komvux. Betyget E i tyska 3 ger lika mycket som E i matte specialisering. Högre betyg ger högre meritvärde (detta för att kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal).
    3). Kasta även ett öga på utbud av Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se -- söker du till Yrkeshögskola, behöver du inte nödvändigtvis ha höga betyg i gymnasiala kurser; vid antagning till yrkeshögskola spelar betygen bara "viss roll" men är ej avgörande. Det som väger tungt är arbetslivserfarenhet, motivation och tester/intervjuer i antagningsprocessen. Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan bli av intresse för dig:
    utbildning/yrkesakademin-yrkeshogskola/advanced-software-developer-electrical-autonomous-vehicles
    utbildning/xenter-botkyrka/3d-tekniker
    utbildning/campus-i12/3d-artist-visual
    utbildning/campus-i12/3d-artist-technical
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer
    utbildning/institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/hydraultekniker

    Liselotte
    • m7uwant : Tack så mycket för hjälpen Liselotte! Jag har en till följdfråga, det gäller de där du tog upp med Komvux examen, hur är det egentligen jag sköter detta, var ska jag rapportera vilka kurser jag vill tillägga och ersätta?
    • Mikael : Du gör planering mot examensbevis från komvux tillsammans med Studievägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.