Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alisa,

    handlar din fråga om konkurrens till en gymnasieplats?
    I så fall är det antagningskansliet som räknar fram ditt "betygs-värde" eller Jmf (jämförelsetal) eller Mtv (meritvärde) - olika antagningskanslier kan kalla det för olika "ord" men innebörden är densamma; reglerna om hur den "siffran" räknas fram kan du läsa på Gymnasieguiden.se/informeras/räkna-ut-ditt-meritvärde
    OBS! du behöver inte räkna själv. Det du eller vi eller någon annan räknar fram, gäller ändå inte - för att det är det som Gymnasieantagningskansliet räknar fram, som kommer att gälla.

    Om du ännu inte är färdig med grundskolan - läs så många olika ämnen du kan. 16 bästa betyg kommer att räknas in från Slutbetyget i Grundskolan. Plus 17-de ämne kan endast vara "moderna språk som lästes som språkval".

    Om din fråga handlar om någonting annat - var god förklara. Skriv gärna var du läser nu (vilken utbildning och inom vilken skolform). Vilka kurser det gäller - exakt vad språken heter... Om du inte vill eller kan ge mer info - var god vänd dig till SYV på din skola.

    I fall du inte är inskriven i någon skola (och i vissa städer även om man är inskriven på en skola) borde möjlighet finnas att vända sig till Vägledningscentrum av något slag (lite olika i olika städer) - uppge gärna vilken är "din stad" så kan vi se vart vi kan hänvisa dig.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! tack för svar. Jag läser 2 moderna språk (spanska och franska) och har bättre betyg i franska än i spanska. När mitt betyg räknas ut, kommer dom då ta de språket som jag har bäst betyg i automatiskt eller måste jag säga till att de ska räkna in franskan som mitt 17 ämne. Mvh, Alisa
    • Milla : Det är bara ett modernt språk som du läser inom kategorin "Språkval" (alltså - inte elevens val, utan just Språkval) och det är det betyget som du läser som språkval som kan räknas in som 17-de ämne. Bland de övriga betyg (om de övriga betygen är fler än 16 st.) väljer man de 16 bästa/högsta och lägger ihop dem + plussar på betyget i 17-de ämne (språkval). Jag tror inte du kan ändra ngt. men ta kontakt med syv på din skola och/eller med personal på ditt antagningskansli - om du inte har kontaktuppgifter, uppge i vilken stad du söker till gymnasiet, så hjälper vi dig med kontaktuppgifterna.
    • Milla : Kontaktuppgifter till alla de olika svenska gymnasieantagningskanslierna finns att hitta på http://antagningskanslier.se/
    • : Tack så jättemycket!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer