Timur

    Hej, jag läste samhällskunskap på gymnasiet men insåg att vissa ämnen inte var något för mig ex. Psykologi och historia. Jag fick E respektive D på de men över C och B på allt annat. Jag undrar om jag väljer att läsa Matematik 3c 4 och 5 samt fysik 1&2 på komvux, har jag då möjlighet att byta ut betygen från gymnasiet om jag får bättre betyg i dessa ämnen. Tänker på exempelvis historia (D) Psykologi (E) naturkunskap 2 (D, tillval)??

    • Julia : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kommer ge dig 2 helt olika svar, beroende på om du fick EXAMENSBEVIS eller endast ett Studiebevis när du slutade på gymnasiet. Se vad rubriken/överskriften är på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet.

    Korta svar:
    i examensbeviset kan inget ändras
    och
    om du har studiebevis, gör du en ny planering (mot examensbevis) tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.