Emma
    Hej, jag gick ut gymnasiet förra året med F i Historia 2a, Religionkunskap 2 och Samhällskunskap 2. (alltså 2250 poäng) Har förstått att jag kommer i en annan urvalsgrupp ifall jag gör en prövning på någon av dessa kurser. Tanken är att jag nu ska läsa Naturkunskap 2 och eventuellt Matematik 3b och jag undrar om det går att ersätta dem istället för Historia och Samhällskunskap i betyget sen?
    Tänker söka till högskola sen där Naturkunskap 2 behövs för att vara behörig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Det är olika regler, beroende på om du fick Examensbeviset eller Studiebeviset. Se vad överskrift på det dokumentet är som du fick när du slutade på gymnasiet.
    Återkom med svar till oss så ska vi hjälpa dig med info om vad som gäller.
    Annars så går det alltid att diskutera det med Studievägledare på Komvux där du ska läsa kurser.
    Om du gör prövning så är det så att det kan finnas en "speciell" SYV för de som gör prövningar eller så hänvisas man till en "vanlig" vägledare som jobbar på komvux.
    Det är olika i olika kommuner.

    Vi hörs!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, jag har ett examensbevis.
    • Mikael : I Examensbeviset får inte kurser bytas ut. Det är som en bild (foto) som inte får redigeras (kan man jämföra med). Om du läser SAMMA kurser som du har F i och får högre betyg, är det det högre betyget som räknas in i ditt jämförelsetal. Om du läser ANDRA kurser som inte ingår i Examensbeviset är det Tilläggskomplettering. Du kan inte byta ut kurser ur ditt examensbevis och ersätta dem med andra kurser, tyvärr.