Laverd
    Hej! Jag fick tydligen ett E i histora, (hade nästan högsta betyg på alla uppgifter för utom ett E) vilket jag tyckte var sjukt och mådde dåligt av. Nu undrar jag om jag kan byta ut historian mot en annan kurs som jag har läst som utökat? Jag har steg 4 Arabiska som modernt språk som utökat som ger mig en merit poäng och har A i kursen.
    Hört att man kan göra så för att få ut bästa jämföresletalet som möjligt.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laverd!

    Det är väldigt tråkigt om du upplever att du fick lägre betyg i Historia än du förtjänar! Vilken kurs i historia är det: Historia 1b? eller någon annan kurs?

    Vilket program läser du på? Läser du åk3 nu? Uppge program och även inriktning på programmet, som du läser & exakt vilken kurs i Historia det är - t.ex Historia 1a1 eller 1a2 eller 1b eller 2a eller 2b.

    Utan att vi vet vilket program och inriktning du läser, kan vi inte svara på din fråga.

    Allmänt gäller: en elev kan inte självmant bestämma hur Examensbevis ser ut. Vissa kurser är obligatoriska och kan inte läsas som Utökade, utan bara som "vanliga" kurser. Studieplan bör skrivas proaktivt och det bör på förhand (innan kurser påbörjas) bestämmas om de läses som "vanliga" eller som "utökade" kurser). Skola kan hänvisa till den regeln och inte ändra hur Examensbevis ser ut.

    Hörs!

    ANNA

    • : Hej!
    • : Jag läser ekonomiprogrammet årskurs 3. Det är Historia 1b. Jag går inriktning ekonomi. Hoppas att det går. mvh Laverd
    • Milla : Tyvärr kommer det inte att gå att göra den ändringen som du önskar. Jag ska förklara varför i ett nytt svar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    HejLaverd!

    Som du kan se i Programplanen för Ekonomiprogrammet är Historia 1b ett av de Gymnasiegemensamma ämnen och måste finnas med som "en vanlig kurs" (dvs inte utökad) i Examensbeviset från Ekonomiprogrammet.

    Den sortens ändring som du föreslår skulle vara möjlig att göra om du vill byta ut någon kurs som lästes som Programfördjupande eller en kurs inom Individuellt val, men ej en kurs som ingår i Gymnasiegemensamma ämnen.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du vill ha, men det är det enda svar vi kan ge.

    Det du kan göra är att försöka lov att göra Prövning innan du tar studenten och i fall du får högre betyg på Prövningen än E, får du i så fall det högre betyget in i ditt Examensbevis. Dock kan du tyvärr få ett Nej på ansökan om Prövning innan du tar studenden. Detta pga att endast elever som fick F i en obligatorisk kurs som har rätt att göra Prövning. Även i det fallet har skola rätt att ta avgift (upp till 500kr).

    Om du läser Historia 1b på komvux efter gymnasiet eller gör Prövning i den kursen efter gymnasiet, kommer ingen ändring synas på dokumentet Examensbevis, men högre betyg kommer att räkna in i ditt jämförelsetal.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen, tack så mycket för ett utförligt svar. Ska försöka be om prövning i Historia 1b. Så du säger att jag kan lägga Matematik 3b som utökat eftersom att den är en programförjupande kurs? För där lär jag inte få mer än C. Hamnar jag inte i en annan urval alltså BII om jag gör prövning?
    • Mikael : Om betyg från Prövningen tas med i ditt Examensbevis - då har du INTE kompletterat. Om betyg från Prövningen ligger på ett separat dokument och det lägre betyget i samma kurs finns i Examensbeviset (men du vill att högre betyg räknas in i stället och det finns på ett SEPARAT papper) - då har du KOMPLETTERAT och i så fall prövas i BII gruppen. Att ändra Matte 3b till en "utökad kurs" skulle inte göra någon skillnad för att betyg i Utökade kurser räknas in om de krävs för särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng (och Matte 3 ger Meritpoäng OM INTE DEN KRÄVS FÖR BEHÖRIGHET), därför kommer betyg i Matte 3 ändå räknas in i ditt jämförelsetal.
    • Mikael : Förtydligande: det är endast om 2 villkor uppfylls som byte mot Matte 3b (ditt förslag) som det skulle löna sig - om Matte 3 inte krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker och om du SAMTIDIGT redan uppnår max i Merit genom ANDRA KURSER och därför inte behöver 0.5 i merit som Matte 3 ger.
    • : Men det är ändå bra att lägga moderna språk 4 i examen istället för matte 3? För om jag kanske inte söker till en utbildning som kräver matte 3 så kommer inte betyget i matte 3 räknas med. Jag läser engelska 7, läst moderna språk 3 och 4 vilket ger full merit
    • Anna : Om det är så att du får full merit genom andra kurser - då kommer inte Matte 3-merit behövas och i fall Matte 3 ej krävs för behörighet till JUST DEN UTBILDNING som du söker JUST DÅ, kommer då "utökad kurs" Matte 3b betyg ej räknas in i ditt Jämförelsetal, här har du helt rätt. Frågan är bara om din skola är villig att göra ändring i din studieplan eller om de redan har bestämt hur Examensbevis-mall ser ut och ej vill ändra sig. Formellt sett, kan du inte kräva en ändring retroaktivt (med det menas att vilka kurser som blir "utökade" markeras innan du börjar läsa den kursen).
    • : Hej! Idag var jag hos syv i min skola och hon sa att jag inte kan flytta på matematik 3 eftersom den ingår i ekonomiprogrammet med inrikting ekonomi. Även om den är programförjupning, ni sa här att man kan flytta på programförjupande kurser och andra kurser så länge dom inte är gymnasiegemensamma ämnen så som Historia 1b. Hon sa även att jag inte får flytta på någon annan kurs heller för att det är sista terminen att jag inte får göra en "tekninsk ändring" och speciellt inte efter att en är läst klart. Varför säger ni olika?
    • : Vad jag har förstått så var min syv emot mig och ville inte mitt bästa, dessutom när jag undrade om jag fick lov att göra en prövning i histora 1b så försökte hon hitta på ursäker att jag inte får, så föreslog jag att jag kan betala avgiften så sa hon okej. Är hon snål eller vad är grejen?
    • : Jag berättade om det orättvisa betyget i historia och att jag vill ha en ändrig, och att jag ska prata med skolverket om dom inte gör något och be en lärare från en annan skola att medbedöma. Så undrade hon om jag tänker stämma skolan, och undrar varför jag försöker samla små poäng hit och dit och vad mitt mål är med det hela, jag har väl rätt att kräva saker och ting jag har rätt till?
    • Mikael : Vi har inte förstått att du läste inriktning Ekonomi på Ekonomiprogrammet. På inriktningen Ekonomi är Matte 3b en Inriktningskurs och inte en programfördjupande kurs. Och det stämmer att alla inriktningskurser är obligatoriska och samtliga måste läsas som "vanliga" och inte som utökade kurser. För det andra, om du läser noga våra tidigare svar - så har vi påtalat om att det enligt REGLERNA så att Studieplan bör revideras Proaktivt och INNAN MAN PÅBÖRJAR läsa en kurs så bör det redan då stå i Studieplanen att den kommer att läsas som "utökad kurs". Varför vi inte svarar: nej, det går inte... utan försöker förklara och berätta om olika alternativ - för att alla skolor följer tyvärr inte alla regler alltid. Det finns exempel när elever får flytta runt på sina kurser dagen innan de tar studenten. Det förekommer också ibland /tyvärr/ att elever ej har någon Studieplan och ingen vet riktigt vilka kurser som läses som utökade /ibland byts SYV och rektor ut på skolan och inga studieplaner hittas.../. Tyvärr så förekommer alla de olika "varianterna" ibland. Det är givetvis inte bra. Reglerna bör följas av alla, tycker vi på Fråga SYV.
    • Mikael : Jag ser nu att du i en av dina kommentarer uppgav att du läser inriktning Ekonomi. Jag ber om ursäkt att du fick felaktigt svar från oss. Eftersom Matte 3b är för dig Inriktningskurs, kan den inte läsas som utökad. Din SYV har helt rätt!
    • Mikael : Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.
    • : Ingen fara, jag är tacksam för era snabba svar! Det kan hända att ni inte läser rätt ibland, det gör inget.
    • Mikael : Nu har jag skrivit ett nytt svar till dig. Jag hoppas det blir till hjälp. Det är bra att känna till reglerna och kämpa för sina rättigheter måste man också ibland. Men ibland går reglerna emot ens uppfattning om vad som är rättvist och bra. :(
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag beklagar att vi ej har uppmärksammat att du går inriktning Ekonomi. Matte 3b ingår som inriktningskurs, det kan du se i Programplanen för Ekonomiprogrammet ...

    Reglerna är många och ganska krångliga och ibland finns det möjlighet till undantag.

    Angående Prövning - så är reglerna sådana att det endast om eleven fick F i kursen som ingår i elevens Studieplan, som eleven har rätt att göra Prövning på sin gymnasieskola. Skola har rätt att ta avgift /max 500 kr/. Skola kan också befria från avgiften. Du som har godkänt betyg har inte rätt att kräva göra prövning under din gymnasietid. Dock kan skola vara tillmötesgående och hjälpa dig här: bevilja prövning.

    Det du har rätt till är att efter det att du får ditt Examensbevis, anmäla dig till Prövning via Komvux. Får du då högre betyg i en kurs som ingår i ditt Examensbevis, kommer det högre betyget räknas i stället för det lägre betyget. Men i självaste dokumentet Examensbevis, kommer det inte att ändras ngt. Du lägger till det nya betyget på ett separat "papper", kan koppla ihop dem med gem. Och det räknas som Komplettering. Med det kompletterande betyget prövas du i BII urvalsgruppen. Utan det kompletterande betyget prövas du i BI och BIex urvalsgrupper.

    Att påvisa att läraren satt för lågt betyg är mycket svårt. Du har större chans att höja ditt betyg om du ber snällt att få göra prövning innan du tar studenten än om du ska försöka påvisa att du fick för lågt betyg. Även om du nu kan uppvisa kunskaper i Historia 1b som motsvarar A-betyg, hur ska du kunna bevisa att du redan vid tidpunkten när du fick betyg i kursen hade de kunskaper som du har idag? Om du fick F i betyg, hade du rätt till Prövning men du har E betyg och har inte rätt till Prövning. Sådana är reglerna. Jag förstår att du tycker det är orättvisst och det kan mycket väl hända att du förtjänade högre betyg. Men vad man gör åt det nu, är en annan "femma"...

    Högskoleprovet är ofta svar på "problemet" när man har kunskaper som är bättre än de betyg man fick.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej, tack så mycket i alla fall! Det enda jag vill göra är att få tillbaka alla uppgifter och inlämningar som jag har gjort i kursen. Och se om min känsla är rätt, att jag har blivit missbedömd. I övrigt så har jag anmält mig till högskoleprovet, satsar hårt där. Jag vill komma in på civilekonom i Liu och ligger i gränsen, därför kämpar jag för dem små betygshöjningar. Mvh Laverd Gorges
    • Mikael : Jag tycker du gör rätt! Och önskar dig Lycka till och ska hålla tummarna för dig!