Progmisslyckande

    Hej, jag tar studenten nu i år och har läst ämnet programmering som ett individuellt val (ett stort misstag). Gymnasiet har till stor del varit en "walk in the park" för mig då jag i princip bara fått A:n. Men här kommer mitt problem, programmering har varit tufft för mig och kommer dra ner mitt snittbetyg rejält... finns möjlighet att genom komvux byta ut kursen? Eller läsa upp den?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du uppfyller kraven och får ut examensbevis, så kan du inte byta ut kurser för att ingenting i examensbeviset får ändras. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen

    Om du får F i en kurs, så finns det en rimlig chans att komvux tar in dig på den kursen. Om du får E eller högre i en kurs som finns i ditt examensbevis så är det i princip endast Prövning som gäller. Svårt att hitta var man kan anmäla sig och inför Prövningen förbereder man sig genom självstudier. Att kursen finns i ditt examensbevis inom individuellt val eller inom en annan kategori spelar i detta fallet ingen roll. Sammanfattande förklaring kring Prövningar finns att ta del av på FrågaSYV/info/prövning
    Får du ut studiebevis (alltså om du inte uppfyller kraven för examensbevis) kan du göra en ny planering mot examensbevis från komvux, tillsammans med SYV på komvux. Men även i detta fallet så är det inte garanterat att du slipper betyget i kursen i Programmering (detta för att om komvux anser att du genom att inkludera Programmerings-kursen inom examensbevis uppfyller kraven och kan ta ut examen, så kan komvux vägra ge plats på fler kurser utan säger att du nu måste ansöka om examensbevis) --- "räddningen" här kan bli att i fall du saknar någon kurs för särskild behörighet (exempel: en person vill gå utbildning fastighetsmäklare men saknar godkänt i matte3), så kan hen läsa den kursen (alltså matte3) och i fall hen inklusive den kursen har fler gymnasiala poäng än 2400p. som krävs för examen från komvux, då kan hen slippa inkludera en likastor annan kurs, t.ex Programmering 1.
    Examensbevis från komvux inkluderar 2400p. OBS! kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare