Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Samlat betygsdokument ger dig inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du vill ha grundläggande behörighet, behöver du vända dig till komvux med frågan om du kan få ut ett Slutbetyg eller om du blir tvungen att läsa mot examensbevis. Det är fördelaktigt för dit att läsa mot ett Slutbetyg men för det måste rektor på komvux bevilja ett undantag. Annars är Examensbevis standard på komvux sedan 2012. För att uppnå kraven för examensbevis kan du tyvärr behöva läsa många kurser pga många gamla kurser får ej ingå i examensbeviset.
    Mitt förslag är att du vänder dig (snarast) till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Min gissning är att du kan undvika ta in Franska 4 in i ditt slutbetyg (och även i examensbevis). Moderna språk är på komvux inte obligatoriska kurser, så mod.språk behöver inte ingå i slutbetyg från komvux eller i examensbevis från komvux.