Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! i examensbeviset får inget ändras. Så, om du fick ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux då finns kurserna i det dokumentet för all framtid och kan inte tas bort från det.
    Däremot, om du nu läser mot examensbevis - uppge om det är på gymnasiet eller på komvux som du läser. Det är lite olika regler vad gäller gymnasiet respektive komvux. På komvux är det något friare vilka kurser som måste och får ingå i examensbevis. På gymnasiet är det rätt strikt vilka kurser som måste ingå. Viktigt också att veta från vilket Program som ditt examensbevis kommer att bli... det är i vissa fall Olika: vilka kurser som är obligatoriska på olika gymnasieprogram.

    Du kan annars ställa din fråga till SYV - om du läser mot examensbevis, på den skolan där du studerar, så kan du få ett svar som är rätt för just din situation. Jag kan däremot inte svara pga jag inte vet om du redan har examensbevis eller läser mot det; om om du läser mot exam.bevis, vet jag inte om det är på gymnasiet du läser eller på komvux - och det är olika situationer med olika regler. :)