James

    Hej!

    **Kortform finns längst ner**

    Jag läser för tillfället distans på komvux med en studieplan skriven av en SYV på min kommun. Det är dock lite krångligt att få tid med dem så jag tänker att jag frågar här till att börja med! Jag är funktionsnedsatt, efter lång tids sjukdom och en stor del av min problematik har att göra med orken och koncentrationsförmåga mm. Min nuvarande studieplan är skriven med målet att jag skulle studera farmaci eller liknande på universitetet. Men jag börjar nu med tiden emellertid inse att det kanske är en för stor dröm för mig för tillfället. Jag läser matte just nu och jag är helt utslagen på kvällarna, något jag inte varit på samma sätt i t.ex. Svenska och samhällskunskap. Enligt min plan så ska jag i höst läsa biologi och ännu mer matte, och biologin skulle dessutom innebära att jag måste läsa en kurs i ett riktigt klassrum, vilket också är en stor svårighet för mig då jag inte alltid kan ta mig ut. Med allt detta i tankarna har jag litegrann börjat fundera på om jag inte borde börja med en lite mindre dröm. Som det ser ut nu kanske jag inte ens klarar av mina komvuxkurser för att det blir för tungt, så därför tänker jag att jag kanske skulle kunna ändra till kurser som ger mig exempelvis en samhällsvetenskaplig examen? Och om jag senare i livet känner att jag skulle klara av en farmaceut-utbildning, så kan jag ju komplettera då. Jag skulle ju då i så fall fortsätta läsa alla ämnen för grundläggande behörighet, men plocka bort t.ex. ''2''-kurserna i fysik, kemi, biologi, och byta ut dessa mot relevanta kurser inom det samhällsvetenskapliga. Jag tänker att jag bör kunna följa min studieplan ändå, rent tidsplaneringsmässigt väl? Om jag alltså byter en 100-poängskurs på 50% till en annan dito. Kortform: - Måste man prata med en SYV för att ändra sin studieplan? - Kan man, så länge man får med sig grundläggande behörighet och rätt antal poäng, byta ut kurser i sin studieplan mot kurser med samma antal poäng och studietakt? Bra att veta kan kanske vara att den enda som har studieplanen är jag och SYV:en på kommunen, så skolan har inget att invända eller så då jag ansöker till en eller två kurser i taget. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej James,

    du får söka vilka kurser du vill och se om du kommer in på de kurserna. Men senare - om du vill ta ut Examensbevis, så kanske det blir så att du inte kan ta in någon eller några av kurser du har läst och fått godkända betyg i, in i ditt examensbevis eller så fattas det någon kurs när du tror att du kan ta ut ditt examensbevis. Det är annars ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux, men inte helt fritt. Sedan 1 juli 2021 gäller nya regler som gör det ännu mer flexibelt ... men jag undrar om det är helt nödvändigt för dig att (i alla fall just nu) läsa mot högskoleförberedande examen på komvux?
    För det första så finns gymnasiala studier även inom folkhögskola.
    För det andra, så kanske det är mer fördelaktigt för dig att läsa någon form av Yrkesutbildning, t.ex mot yrket Undersköterska men inom Yrkesexamen inkludera alla kurser som krävs både för grundläggande behörighet och även de kurser som brukar krävas (som särskild behörighet) för beteendevetenskapliga och samhällsvetenskapliga utbildningar på högskolenivå: samhällskunskap 1b och matematik 2 (2a eller 2b eller 2c). Att ta ut högskoleförberedande examen (numera finns följande varianter på komvux: inom Naturvetenskap-Teknik eller inom Samhälle-Humaniora) "ger ju ingenting i sig" om man inte sedan kommer in på en vidare/eftergymnasial utbildning eller får jobb.
    Att få jobb är mycket lättare om man har en yrkesutbildning, än med högskoleförberedande examen.
    Du är intresserad av "farmaci" och då tänker jag på Yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrket Apotekstekniker. Den bästa förberedande utbildning inför den YH_utbildningen är examen som Undersköterska (från gymnasiet eller från komvux).
    Så, mitt förslag är att du bokar tid med SYV på komvux och diskuterar dina förändrade planer.  Om du är väldigt osäker angående vilket yrke du kommer att "landa i" så kanske det är bra att jobba ett tag, skaffa sig mer arbetslivs- och livserfarenhet och fortsätta läsa vidare - senare. Du kan annars läsa mer svenska, engelska och matematik på gymnasienivå - vilket är fördelaktigt i de flesta sammanhang. Du borde kunna ta in även Engelska 7 in i ditt examensbevis från komvux. Eng 5 och 6 krävs för grundläggande behörighet. Svenska 1, 2 och3 krävs också för grundläggande behörighet samt matematik 1.

    Tips!
    Titta gärna på några yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    utbildning/yrkesakademin/instrument-och-steriltekniker
    utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/lakemedelstekniker

    Sammanfattning
    Det är ganska fritt men inte helt fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Om rektor anser att reglerna inte följts och någon kurs saknas, kommer hen inte skriva under examensbeviset.  Därför rekommenderar vi alltid att göra planering tillsammans med SYV på komvux och vid önskemål om ändring i studieplanen - återigen kontakta SYV och göra en ny planering.

    Studie- och yrkesvägledare
    • James : Hej! Jo, jag är fullt införstådd med folkhögskolevarianten, då jag spenderade två år på folkhögskola, lämnade in varenda uppgift, men hade låg närvaro, och blev därmed inte godkänd för ens ett år. Yrkesutbildning är något jag också kikar på, men jag är för tillfället fortfarande så pass sjuk att det jag klarar av är 50%-iga distansstudier, och det verkar inte finnas jättemycket som passar den profilen inom yrkesutbildningar tyvärr. Jag har dessutom aktivitetsersättning vid förlängd skolgång, och inte möjlighet att söka CSN om jag skulle avvika från den nuvarande planen då jag blev återbetalningsskyldig under min tid på folkhögskolan iom. den låga närvaron. Men tack i alla fall! Jag ska läsa på om vad som krävs för att det det ska räknas för rektorn, och håller med om Svenskan och Engelskan, där jag bara har Eng 6 och Sv 3 kvar ändå. :) Tack!
    • James : PS: Så min förhoppning är att få grundläggande behörighet och sen läsa någon distansutbildning på YH, vilket det verkar finnas mer av än på Gymnasienivå.
    • Milla : Yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga. De får göra undantag (till skillnad från högskolor och universitet); du kan därför söka till alla yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av och har viss chans att komma in, även utan examensbevis från komvux eller "fullständig gymnasiekompetens".
    • James : Wow! Tack. Det ska jag fundera på då om jag kan lösa situationen med CSN lite snabbare.
    • Milla : Det finns ingen garanti på att komma in på en yrkeshögskoleutbildning (inte ens om man är behörig) men ibland kan även obehöriga antas (du kan testa söka några utbildningar och se om du kommer in och det går sedan bra att tacka Nej till erbjuden studieplats). Jag försöker inte uppmuntra dig att övege dina komvuxstudier och försök att uppnå examensbevis. Det är bra att ha examensbevis "i ryggen". Det jag försökte säga är bara att det är inte alltid är absolut nödvändigt att ha examensbevis om man söker till andra eftergymnasiala utbildningar än de som ges på högskolenivå: högskolorna och universiteten.
    • James : Jadå, jag förstod det ☺️ målet är ju att försöka klara av komvux, men det var väldigt bra information för mig att ha i åtanke framåt. Tack igen!
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer