Victor
    Hej!

    Är det möjligt att byta ut kurser från gymnasiet med låga betyg mot andra kurser som man läser in på komvux senare?

    T.ex. om jag har betyget E i kursen Kommunikation från gymnasiet, kan jag då exempelvis läsa något helt annat såsom Fysik 1 och få betyg A på komvux och då räkna bort Kommunikation som den kursen med det lägsta betyget?

    Om inte detta är möjligt, kan jag läsa om de kurser jag har E i från gymnasiet på komvux för att höja betygen i dessa och på så sätt få ett högre snittbetyg att söka till universitet med?

    Hur många kurser kan man lägga till / förbättra och fortfarande kunna söka i antagningsgruppen BII?

    - Och så en helt orelaterad fråga.
    Ifall jag skriver högskoleprovet men får ett dåligt resultat, kommer det att förstöra för mig vid ansökan ifall jag exempelvis hamnar på samma snittbetyg som en annan sökandes och det står mellan oss?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victor,
    resultat från högskoleprovet räknas inte ihop med betygen, utan med HP-resultatet prövas sökande i egen urvalsgrupp, HP-urvalet. På så sätt kan man inte förstöra för sig genom att få lågt resultat på HP.
    ***
    Din andra fråga om att höja meritvärde genom att "byta kurser" är svårare att besvara. Då jag inte vet om du har examensbevis eller studiebevis, går det inte att svara. Man måste veta vilket typ av dokument du fick när du slutade på gymnasiet (skriv också vilket år du slutade på gymnasiet och om du läste på komvux eller på en folkhögskola sedan dess).

    • :

      Jag har fullständiga betyg, med minst E i alla ämnen från Samhällsvetenskapliga programmet.
      Jag tog gymnaiseexamen år 2014, och planerar nu att läsa upp betygen på komvux.

      Så jag undrar om jag bara kan förbättra betygen på de kurser jag har på mitt examensbevis,
      eller om jag kan byta ut de dåliga kurserna där mot andra ämnen på komvux?

    • Anna : Du måste höja betygen på kurserna vilka finns i ditt examensbevis. De nya kurserna som inte ingår i ditt examensbevis kommer räknas in endast i 2 fall: om kursen ger meritpoäng eller om den krävs för särskild behörighet till de högskoleutbildningar som du kommer söka till. I andra fall räknas inte nya kurser in. Och det går inte byta ut kurser från examensbeviset.
    • :

      Ok, tack för svar!

    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får gärna gilla oss på vår FB sida - https://www.facebook.com/fragasyv.se/
    Läs alla kommentarer