Mikaela
    Hej! Det är såhär att jag gått naturbruk inriktning häst under 2 år och ska nu byta till naturlinjen. Jag får alltså med mig många hästkurser som jag fått bra i. Nu till min fråga.

    På naturlinjen, vilka kurser går att byta ut mot tex hästkurser? Vilka ämnen behöver man ha kvar för att få examen från naturlinjen?

    Kan man byta ut programfördjupningskurser också eller kan man bara byta ut inviduellt val kurserna?

    EN TILL FRÅGA.

    Nu när jag byter så kommer jag endast ha 4-5 kurser första året då jag redan läst resten av kurserna under mina 2 första år på andra gymnasiet. Hur påverkar det mitt CSN bidrag? Får jag minskat studiebidrag pga det? Hur kan man göra för att få fullt stöd?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mikaela,
    Studiehjälpen (studiebidraget) kan man som gymnasieelev endast få för HELTIDSSTUDIER. Läser man på deltid, har man inte rätt till Studiehjälpen. Det är CSN´s reglerna. Se info på CSN´s hemsida eller kontakta CSN. Vi på Fråga syv kan inte påverka vilka regler som gäller vid utbetalning av studiehjälpen, studiemedel eller andra typer av studiestöd.

    Vid byte av program - kan rektor fatta beslut om INDIVIDUELLT ANPASSAT PROGRAM. Om sådant beslut fattas av rektor, kommer det av det beslutet framgå vilka kurser som byts mot vilka. De kurser som under inga omständigheter får utebli från examen från NA när man tar examen från gymnasiet (andra regler gäller för examen från Komvux) - är de kurser som står under "gymnasiegemensamma ämnen" i >> Programplanen för NA, men Matte 1 får man ha "fel kurs inom", dvs du kan ha betyg i matematik 1a i examensbevis från NA-programmet. Om du redan har betyg i matte 2a, t.ex - kan det av rektors beslut framgå att du kan ta det betyget in i examen från NA och ej behöver läsa matte 2c.

    Om inget beslut om individuellt anpassat program fattas av rektor - i så fall måste du för att uppnå examensbevis i Naturvet.programmet - följa den vanliga programstrukturen. Betyg i matte 1 c får bytas ut mot matte 1b eller 1a... men för övrigt, så är det "de vanliga NA-kurser" som måste ingå. "Hästkurserna" får ingå inom Individuellt val, 200 ponäng; och övriga betygsatta "hänstkurser" kommer i så fall finnas med i examensbeviset från NA-programmet som U-kurser, utökade och betyg i de kurserna kommer ej att påverka ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte

    För att inte bli av studiehjälpen måste du läsa på Heltid. Du kan antingen läsa om de kurser i vilka du redan har godkända betyg i eller så kanske kan din gymnasieskola erbjuda dig läsa andra kurser, som du ännu inte har läst. Du kan "trycka på" att du, som gymnasieelev, har rätt att läsa på Heltid och kräva att heltidsstudier erbjuds dig. Detta kan dock innebära att du får läsa samma kurser, i vilka du redan har godkända betyg i, ännu en gång. Fördelen här är att du har mycket goda chanser att få mycket höga betyg. Och om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    ang. studiehjälp och studiemedel som är Olika typer av studiestöd från CSN
    Se gärna info på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige. Som gymnasieelev kan man få studiemedel tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år. Innan dess är det STUDIEHJÄLP som gäller.

    • : Hej! Har kollat upp det med CSN. Tydligen så får man visst studiebidrag vid 50% och 75% studietakt. Men tack för resterande av mina frågor! Bra info
    • Liselotte : Ang. 50% och 75%-tiga studier och info på CSN´s hemsida så tror jag du blandar ihop studiehjälp och STUDIEMEDEL. kolla lite mer noga på info på CSN´s hemsida eller kontakta personal på CSN.
    • Liselotte : Jag har nu även utökat (en gång till) mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)