Tabarak

    dsgfdrthbhfghkmslkurfhvkuydsgrfbjha

    • Julia : Fick du Examensbevis eller Studiebevis? Det är väldigt viktigt att veta för att kunna svara på din fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    när du skriver "färdig gymnasieexamen" så tror jag du menar Examensbevis. Men jag vet inte om du fick examensbevis eller studiebevis.
    Om du fick examensbevis, gäller följande: inget kan ändras i examensbeviset. Alla kurser, förutom gymnasiearbete, räknas in i jämförelsetal/snittbetyget. Om du har "U-kurser" i ditt examensbevis, återkom och berätta vilka kurser det är och vi svarar särskilt om det.

    U-kurser är markerade med "U" och betyder att eleven har - enligt rektors beslut - läst Utökat program och har fler poäng i sitt examensbevis än de flesta som får ut examensbevis.
    ****
    Om du har studiebevis - kan du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux.

    Angående "inget kan ändras i examensbeviset"
    Om du får högre betg i de kurser som ingår i ditt examensbevis eller om du läser nya kurser (som inte ingår i examensbeviset) men som krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng, bifogar du dokument som bekräftar de  betygen till examensbeviset, laddar alltså upp examensbeviset + de nya betygsdokumenten på www.antagning.se när du söker till svenska högskoleutbildningar.

    Det är inte helt lätt att förstå vilka kurser som du har som "U". Du skriver olika om det - i din fråga och i kommentaren.

    • : ja jag har fått examensbeviset och jag har ENg 7 och Ma spe som vanliga kurser och MA 5 och Tillämpad programering som utökade kurser
    • : om jag gör prövning på modersmål kurser och får högre betyg än det jag har i mina kurser kommer de räknas med eller ersätta någon av mina kurser ??
    • Julia : Pga du har matte 5 och Tillämpad programmering som U-kurser, kommer inte betyget i programmeringskursen räknas in, och betyget i matte 5 kommer räknas in i fall du ej genom andra kurser redan har max meritpoäng, vilket sker om man t.ex har betygen i eng 7 och moderna språk 3 och 4 (eller om just din högskoleutbildning ej kräver matte för särskild behörighet, så får du max meritpong för matte 2,3 och 4).
    • Julia : Modersmål: det finns tre kurser inom ämnet modersmål på gymnasiet: Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Om du har någon eller några av de kurser i ditt examensbevis som vanliga kurser (ej utökade) behöver du få högre betyg i just samma kurs för att det högre betyget skulle räknas in (och ersätta på så sätt lägre betyget i samma kurs).
    Läs alla kommentarer