Mattias
    Är det möjligt att byta ut modena språk steg 3 i spansk mot ett annat modernt språk på samma nivå? Det bör tilläggas att jag är godkännd i spanska kursen och att den står som utökad kurs, men räknas med i mitt slutbetyg pga att den ger meritpoäng. Dessutom har jag läst totalt 300 p moderna språk, dvs 100 p mer än det som krävs för det samhällsvetenskapliga programmet. Kan även tilläggas att jag har gått ut gymnasiet, så det rör sig alltså om en komplettering i efterhand.

    Tackar för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej! Vilken utbildning vill du komma in på? Jag antar att du har grundläggande behörighet. Har du särskild behörighet också redan? Handlar din fråga om att höja meritvärde?
    För konkurrens kan du göra högskoleprovet.
    Om du har flera kurser som ger meritpoäng än Max antal som är 2,5 / borde de högre betygen räknas in i stället för de lägre. Huvudprincipen är att man så långt det är möjligt räknas till den sökandes fördel.
    Allt som har med antagning till högskola att göra står på www.antagning.se och du kan även ställa egna frågor till där på sidan. Mvh och lycka till! Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för det snabba svaret. Juristrogrammet är det jag satsar på. Uppnår alla behörighetskrav så det rör sig helt enkelt om att försöka höja meritvärdet. Har försökt med Hp, men inte funkat tillräckligt bra, ska göra ytterliggare ett försök, men vill gärna höja meritvärdet under tiden, om jag inte skulle lyckas med hp.
    • Milla : Har du redan nu Max meritpoäng? Två bästa sätt att höja meritvärde är att få Max i merit inkl så höga betyg i meritkurserna man kan och ett annat sätt är att läsa om eller höra prövningar i kurser som ingår i examensbeviset/ har man flera betyg i samma kurs, är det det högre betyget som gäller och räknas in i jämförelsetal men då "hamnar man i" kompletteringsgruppen BII (som ofta - inte alltid - men oftast) har högre antagningsgräns. Om du har alla kurser för behörighet (grundläggande och särskild) inom Examensbeviset, prövas du med de betygen (utan komplettering) i BIex eller BI gruppen och med kompletterande betyg i BII gruppen, dvs i båda grupperna samtidigt. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig! :)