Elise

    Hej! På gymnasiet valde jag Estet-Musik, men vill nu höja mina betyg på komvux samt bli behörig för vidare studier. Problemet är dock att jag inte kan plugga upp de programfördjupande kurser (musikproduktion, estetisk kommunikation 2 etc) som står i mitt studiebevis.

    Om jag förstått rätt, när det gäller programfördjupande kurser på estet (500p), är det tydligen upp till varje skola att välja ut ett sortiment ur de tillåtna kurserna för programmet. Därför planerar jag att ersätta mina tidigare kurser mot nya ämnen ur det tillåtna urvalet av programfördjupande kurser för estet-musik. Dessa skulle i sådana fall vara bl.a Engelska 7 och psykologi 1 & 2A mm. Skulle detta vara ok?

    När jag frågade min tidigare SYV om en elev på komvux utan gymnasieexamen kan byta program helt och hållet och istället börja plugga samhälls, var detta ok enligt henne. Därför antar jag att det inte borde vara några större problem att byta ut mina tidigare kurser till nya kurser och därmed få chansen att höja mina betyg.

Men, när jag pratar med min nuvarande studievägledare påstår han att jag endast får byta ut de programfördjupande kurser jag ådragit mig ett F på. Detta innebär då att jag varken har möjlighet att höja, eller byta ut mina endast godkända (E), programfördjupande kurser mot nya kurser och på så vis plugga till så bra betyg som möjligt. Kan detta verkligen stämma?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elise;
    komvux "uppdrag" är att ge dig möjlighet att få ut Examensbevis och detta så snabbt och billigt /för komvux/ som möjligt. Komvux har begränsad budget och måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund, dvs de som saknar Grundskolekompetens - i första hand...
    Hur som helst så är det inte förbjudet att i examensbeviset från komvux ha andra kurser än de du läste på gymnasiet och det är inte förbjudet för komvux att erbjuda dig läsa kurser som du redan har godkända betyg i - om komvux har råd... Problemet är att allt som oftast, så har inte komvux råd, utan gör planering mot examensbevis på så sätt att du genom att läsa minst antal kurser/poäng ska få ut ditt examensbevis. Hur högt meritvärde ditt examensbevis kommer att ge dig är inte komvux "huvudvärk", utan ditt. Tanken är också att det finns möjlighet att komma in i HP-urvalet /på resultat av högskoleprovet/.
    *******
    Att komvux måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund står i vuxenutbildningsförordningen - det är alltså inte upp till en enskild studie- och yrkesvägledare, utan är bestämt centralt. sedan har ju komvux i olika kommuner olika "bra" budget - och pengarna kan ibland räcka till fler studieplatser, under visssa terminer... här handlar det mycket om tur/otur. Ingen kan förbjuda dig att söka kurser på komvux - vilka kurser du vill; men om du får plats på dem är mycket tur/otur.