Goran
    Hej!

    Jag går första året på gymnasiet och har snart läst klart första året! Mitt bekymmer är det att jag ej presterat så som jag förväntat mig i Spanska 3 och dessutom känner på mig att jag inte kommer klara av Spanska 4.

    Därför undrar jag om det skulle finnas någon möjlighet att läsa om Spanska 3 fast med Turkiska 3 som mitt moderna språk under sommaren. När vi väl börjar två:an så kan jag fortsätta språkkursen med Turkiska 4:a istället för Spanska 4:a.

    Nuvarande betyg i Spanska 3: E
    Betyg jag hoppas kunna nå med Turkiska 3: A
    Betyg jag hoppas kunna nå med Turkiska 4: A

    Jag undrar även om mitt E i Spanska 3 ersätts med Turkiska 3 och om jag får merit för Turkiska 3-4 som modernt språk istället för Spanska.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Goran!

    På gymnasiet heter ämnet "Moderna språk" och inte Spanska eller Turkiska. Detta betyder att det inte spelar roll vilket språk det är. Det som spelar roll att eleven läser just MODERNA SPRÅK & ej Modersmål (det är olika kursplaner och olika betygskriterier).

    Jag undrar om din skola har en lärare som är behörig att undervisa i Turkiska som Moderna språk. Modersmålslärare har en annan behörighet än lärare i Moderna språk. Det är första frågan. Om behörig lärare inte finns, blir det svårt att lösa. Du kan givetvis fråga om din skola kan köpa kurser för dig på en annan skola som har en behörig lärare eller om skola kan komma med ngt. annan förslag.

    Om behörig lärare i Turkiska som Moderna språk finns, är det upp till rektor på ditt program att lösa situationen. I princip borde det inte vara omöjligt. Problemet kan vara att en kurs som har påbörjats, bör betygsättas och finnas i ditt Examensbevis. Men du skulle i så fall kunnat ha Spanska 3 som en "utökad kurs" och Turkiska 3 och 4 - som 200 p. Moderna språk. Detta blir upp till Rektor på ditt program att besluta om. Det är i så fall ett undantag.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare