Malin
    Hej,
    Just nu går jag i nian och läser spanska som moderna språk.
    Jag undrar om jag kan byta ut spanskan mot modersmål (turkiska) på gymnasiet. Vilka för- och nackdelar finns det med detta val?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Merve,
    det är inte på alla gymnasieprogram som man måste läsa Moderna språk.
    Om i ditt gymnasieprogram kommer det ingå obligatoriska kurser i Moderna språk kan du byta ut dem mot Modersmål.
    Nackdelen är att du inte kan få Meritpoäng för Modersmål. Du kan få Meritpoäng för Moderna språk /t.ex. Spanska/ från steg 3. I fall du började läsa spanska i å k 6 och fortsatt under å k 7 till 9, kommer du att börja med steg 3 på gymnasiet.
    Steg 3, 4 och 5 i Moderna språk ger Meritpoäng /i fall de kurser inte krävs för behörighet till en högskoleutbildning/.
    Modersmål ger inte Meritpoäng.
    Meritpoängen höjer konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg ganska mycket.
    Man kan, dock, uppnå max antal Meritpoäng även utan Moderna språk: för det behöver man läsa Engelska 7, som ger 1.0 Meritpoäng och högre kurser i Matematik och i fall man får ihop 1.5 Meritpoäng med Mattekurserna - uppnår man max antal och "behöver inte" Moderna språk.

    I fall Moderna språk inte ingår som obligatoriska kurser i ditt gymnasieprogram, kan du välja läsa Modersmål inom Individuellt val, 200 p. Det finns, alltså, utrymme för två hundra poängs kurser i Modersmål. Om du vill välja andra kurser inom individuellt val, kanske du kan läsa Modersmål som en utökad kurs, då läser du på mer än heltid.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/program/ kan du läsa info- om samtliga gymnasieprogram. Längst ner på sidan med info- om varje program finns det en länk till Programplanen där du kan se vilka kurser som ingår (och bl a om Moderna språk läses om obligatoriska kurser eller ej).

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare