Anna
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2001 med ett IG i svenska b men resten av ämnena fick jag minst godkänt i. Linjen jag gick var på 2150 poäng. På betyget står det 2165 under elevens studieplan.
    Det står även slutbetyg på betyget.
    Jag har anmält mig till prövning i svenska 2 nu eftersom jag hela tiden trott att jag inte har varit behörig till universitet men när jag kollar på antagning.se bla så står det att enligt de gamla reglerna så är man behörig om man har godkänt i minst 90% i av kursen och inget specifikt om svenska b som krav. Behöver jag läsa svenska 2 då?
    Hur blir det om man utbyteskompletterar betyget i svenska 2 som är på 100p mot det gamla i svenska b som är på 120p? Behöver jag läsa även svenska 3 för att komma upp i poängen då?
    Enligt syon som jag har haft kontakt med så är godkänt i svenska ett krav men enligt det jag läst mig till så var det krav efter 2010?
    Jag har även läst till undersköterska 2005 med bra betyg i alla ämnen. Går det att använda dom betygen att komplettera med och få högre meritvärde? Enligt syon så går det men inte efter vad jag läst mig till på nätet!
    Behöver få lite klarhet i vad som gäller!

    Mvh Anna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna, om du söker till svenska högskoleutbildningar, då är det Antagning.se som bestämmer om du är behörig eller inte och sedan också räknar ut ditt meritvärde. Därför ska man utgå från info på www.antagning.se och för dig som har slutbetyg från året Innan 2010 står reglerna här: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010; sedan hur reglerna TOLKAS om det är oklart vad som gäller, är upp till Antagning.se OBS! på länken ovan står det bl.a att 90% av godkända betyg är det från ett FULLSTÄNDIGT PROGRAM.
    Du - i din fråga - skriver bl.a:

    Och om din studieplan var på 2165 och du fick betygen i endast 2150 p. då fattas det i så fall 15 poäng för ett fullständigt program (som jag ser det i alla fall). Det är mycket lättare att förstå hur situationen är - om man har betygen framför sig; SYV på komvux kan kontakta betygsexperter vid behov, vilket jag tycker hen göra - då situationen verkar vara lite svår att få klarhet i.
    *****
    Vi har tyvärr ingen egen expert på "gamla betyg"; vi jobbar inte exklusivt med komvux-frågorna eller frågorna om "på gamla betyg" vara eller bli behörig till högskolestudier. Därför är det bäst om du ber komvux-SYV-en att kontakta betygsexpert och sedan ber att få ett skriftligt besked om vad som gäller i ditt fall: om du idag har grundläggande behörighet och om inte: exakt vad som fattas.

    Med det sagt, så tycker jag att du gör rätt om du läser svenska 2; detta av flera anledningar - om du får godkänt betyg i Svenska 2 (helt ännu högre än bara godkänt) så höjer du ditt jämförelsetal; det nya jämförelsetalet kommer beräknas på 100p. i stället för 120p. för just den kursen (Svenska B - motsvarande ny kurs Svenska 2) men skillnaden är väldigt liten (20 p.) - hur som helst kommer det bli ganska reell höjning i ditt jämförelsetal (om du får E betyg i svenska 2 höjer du ditt jämförelsetal med lite över + 0.4 och skulle du få t.ex C betyget, blir höjningen lite mer än + 0.6 och vid högsta betyget (A) skulle höjningen bli med lite mer än + 0.8. För det andra så är det alltid bra att läsa mer, och mer kunskap i språk: svenska, engelska och andraspråk och inom matte är mycket värdefulla tillgångar, oavsett vilken utbildning man söker till eller vilkat jobb man har.

    • :

      Tack för svaret.

      På betyget står det Programmets omfattning i poäng enligt timplan 2150 poäng och sedan till höger Elevens studieplan enligt timplan 2165 poäng. Jag tolkar som att jag har 15 poäng mer än vad programmets poäng var i grunden! Min syster har också 2150 på sitt betyg. Hur blir det om man byter ut svenska b mot svenska 2 om jag läser den kursen?

    • Anna : I självaste dokumentet SLUTBETYG kommer inget att ändras, men du skickar då (laddar upp) på www.antagning.se både Slutbetyget Och även det nya betyget i Svenska 2 och då borde antagning.se räkna in det högre betyget in i ditt jämförelsetal, detta om antagning.se bedömer att du är behörig till den högskoleutbildning som du söker till. ... Du förlorar inget på att läsa kurser på komvux. Du kan inte försämra dina chanser att komma in på högskola, bara förbättra (eller i västa fall så händer det ingenting alls...). Har man flera betyg i samma eller i motsvarande kurser är det i så fall det Högre betyget som gäller. Så, jag tycker du gör rätt i att läsa svenska 2. Lycka till!