Oskar

    Hej, jag har gått ut gymnasiet och fått godkänt betyg i svenska 3. Nu vill jag göra prövning i Svenska som andra språk 3 istället. Kan jag isåfall byta ut det betyget jag får i sva3 mot vanlig svenska 3 och välja den kurs där jag fick bäst betyg i? För att få så hög merit som möjligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar!
    om du i ditt examensbevis har kursen Svenska 3 då måste du höja betyget i just svenska 3. Betyget i SAS 3, alltså i svenska som andraspråk 3, kommer inte räknas in.
    Om du däremot har fått studiebevis (det får man om man inte uppfyller kraven för examensbevis) då gör du en ny planering mot examensbevis med SYV på komvux och kan i den planeringen inkludera SAS 3 i stället för svenska 3.
    Men kurserna i matte kan ersätta varandra, om de är på samma nivå... så, om du i ditt examensbevis har t.ex matematik 1b eller 1c och får högre betyg i matematik 1a, än du hade i en annan matematik1-kurs, då kommer det i BII, kompletteringsgruppen räknas in det högre betyget. Men i BI, direktgruppen, prövas du fortfarande med det lägre meritvärde som du hade innan konkurrenskompletteringen.