Sara

    Hej, jag ska börja sista året på gymnasiet och då ska vi ha UF. Jag vill inte plugga till något inom ekonomi, och har inget intresse i företagande/ekonomi längre utan jag vill plugga till tandläkare. Jag hittade en utbildbing utomlands där man kan plugga till tandläkare med naturkunskap 1&2, kan jag byta ut Uf mot naturkunskap 2 istället? Det skulle göra mer nytta för mig som vill komma in på den utländska utbildningen och effektivt

    • Anna : Vilken gymnasieskola läser du på? Utan att veta det kan vi inte svara om UF är obligatoriskt för dig eller inte.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om UF är ditt gymnasiearbete, då kan du inte skippa UF. Detta eftersom gymnasiearbete är en obligatorisk kurs och utan godkänt betyg i GA kan man inte ta ut examensbevis.
    Fråga på din gymnasieskola: - första fråga är om din skola, över huvudet taget, skulle kunna erbjuda läsa naturkunskap 2; nästa fråga blir då om du kan i stället för UF eller tillsammans med UF läsa nk2-kurs. Någon automatisk rätt att byta UF mot nk2 finns inte.
    Naturkunskap 2 är inte obligatorisk kurs på gymnasiet och skolan behöver inte erbjuda läsa den kursen.
    Boka tid med SYV på din skola och ställ din fråga till honom/henne. SYV-en kan vid behov ta frågan vidare till rektor på din skola. Ytterst ansvarig på skolan är rektorn, men hen kan inte ändra det faktum att gymnasiearbete är en obligatorisk kurs och hen kommer inte införa undervisning i naturkunskap 2 för en elev om den kursen inte redan är planerad på din skola.
    Du kan i så fall (i värsta fall, alltså, om du inte ska kunna läsa nk2 under gymnasiet) läsa nk2 på komvux på heltid på fem veckor eller på 10veckor på halvtid, eller på 25% av studietakt under en termin. Undervisning i nk2 lär finnas på komvux i alla kommuner. Jag blir väldigt förvånad om komvux i din kommun inte kan erbjuda undervisning i nk2.

    • : hej igen, vad menar du med att Uf är mitt gymnasiearbete? menar du om man ska skriva om UF på sitt gymnasiearbete? för isånnafall kan jag inte skriva något ekonomi-relaterat bara som inte är Uf? Eller vad menar du?
    • Anna : Du måste på din gymnasieskola få svar om tanken är att ni ska driva UF i stället för att göra gymnasiearbete. Sådana lösningar förekommer, vet jag. --- Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs i vilken man måste få E för att kunna ta ut examensbevis. Jag vet inte om UF är obligatorisk för dig. Du måste få svar på din gymnasieskola om det.
    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    jag har pratat med några personer som jobbar med UF-Sverige men kunde inte få exakt svar om delta i UF är obligatorisk för dig "bara för att" din skola har bestämt sig använda sig av det.
    Vad jag tänker på är att många tandläkare är privata, driver privat mottagning och är med det egna företagare, så det kan vara väldigt bra för dig att kanske driva "låtsas tandläkarmottagning", med tanke på att du i framtiden vill bli tandläkare. Du får gärna kika på Framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare