Mette
    Jag går nu fjärde terminen på grundlärarutbilningen år f-3 på Malmö Högskola men är tveksam om det är rätt utbildning för mig. jag har alltså hittills läst 120 HP. Finns det någon annan utbildning ( ej till lärare) där man kan ha användning utav de poängen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mette!

    har du pratat med Studievägledare på din utbildningen? Det är en bra idé att göra det.

    Du kan kanske be om att få anstånd med bibehållen studieplats - och om din ansökan om det blir beviljad, har du tid att tänka på vad du vill satsa på i stället. Försök få jobb och fundera i lugn och ro - vad du vill göra i stället för att bli lärare.

    Högskolepoängen är alltid bra att ha. T.ex kan man med 180 hp få jobb som Utredare>> på en myndighet, t.ex som Utredare på försäkringskassan>>

    Angående vilken annan utbildning du kan gå - så är det en svår fråga att svarar på. I generell kandidatexamen kan du ta med 60 hp vilka som helst kurser, bara det är godkända högskolepoäng. Men du behöver läsa 90 hp inom ett och samma ämne, t.ex i Företagsekonomi och sedan 30 hp i t.ex Nationalekonomi + ta med 60 hp "fria kurser" - på så sätt kan du få ihop till generell kandidatexamen i ekonomi.

    Du kanske vill bli Beteendevetare>> eller Skolforskare>> eller Utbildningsadministratör>> eller Studie- och yrkesvägledare>>

    eller så kanske du vill satsa på någonting helt annat, som inte på något sätt har med utbildning att göra men i så fall kan det bli svårt att ha användning för dina högskolepoäng, i alla fall i formell mening. Givetvis är det bra att ha mer utbildning.

    Kika på alla de olika yrken som vi presenterar på www.framtid.se

    De tjänster som du redan nu kan söka, är bl a Administratör>>

    Arbetsförmedlare>>

    Biblioteksassistent>>

    Inkassohandläggare>>

    Om du jobbar ett tag, kommer du förhoppningsvis på vad du vill läsa sen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv