Jasmine

    Hej! Jag är utbildad barnskötare och läser nu förskollärarprogrammet på universitetet men känner mer & mer att jag valt fel utbildning och skulle istället vilja bli undersköterska. Är detta något som är möjligt? Tänker eftersom att jag redan har en gymnasieexamen (barn & fritid) och skulle isåfall behöva läsa vård & omsorg?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,
    sök till komvux och se om du kommer in. Det finns inte några generella förbud mot att ge plats på vårdutbildningen på komvux "åt vem som helst" men komvux har begränsade resurser och måste prioritera. Sedan 1 juli 2021 är prioriteringsgrund följande: "de med störst behov av utbildning" bör ges platserna först. Komvux kan bedöma att du redan har ett yrke inom vilket du har stor chans att få jobb - Barnskötare och säga därför att andra sökande har större behov av utbildning.
    Jag undrar: skulle du vara intresserad av att söka utbildning till Sjuksköterska
    Annars, så är det så att som vårdbiträde, undersköterska eller hemtjänstpersonal kan man få anställning (tyvärr) även utan vårdutbildning, och speciellt om man söker sommar- eller extra jobb för att behovet är stort och de med rätt utbildning räcker inte till. Och på så sätt kan du få in "foten in i branschen". Många kommuner hjälper till att utbilda till undersköterska om man först jobbat i några år som "obehörig undersköterska". Så, mina råd till dig blir att du både funderar på om du vill söka till sjuksköterskeprogrammet, eller söka jobb som "obehörig undersköterska" men gör samtidigt också ansökan till komvux om vårdutbildning på gymnasial nivå som kan heta "vård- och omsorgspaketet" eller "utbildning till undersköterska".
    Titta också på utbildningar inom yrkeshögskola; där finns bland annat utbildningar till Instrument- och steriltekniker; se exempel på utbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    vårdyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker
    och till Hälso- och sjukvårdsadministratör: yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    samt till Ambulanssjukvårdare: lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvårdare