Elev H

    Hej! Jag ska byta högskola samt utbildning till hösten. Vad måste jag göra?

    • Anna : fick du antagningsbesked på den nya utbildningen? i så fall har du studieplats, om det i antagningsbeskedet står ANTAGEN. Om du inte kan pendla till den nya högskolan, måste du tänka på att skaffa bostad på den nya studieorten.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hajir!
    Din fråga är kort och innehåller alldeles för lite information. Den lyder: " Jag ska byta högskola samt utbildning till hösten. Vad måste jag göra?". Eftersom du skriver "jag ska byta"... då utgår jag ifrån att du redan har sökt till den nya utbildningen och blev antagen, stämmer det?
    Du kanske menar att du kom in på en ny utbildning men samtidigt är fortfarande inskriven på "den gamla" utbildningen? I så fall meddelar du de utbildningsansvariga på den gamla utbildningen att du inte vill fortsätta läsa där, så blir du "avskriven" eller "avbrottad", du hoppar alltså av utbildningen i så fall.
    Om du med din fråga menar en annan situation, vänligen förklara vad du menar.

    • Elev H : Tack för ditt svar. Ja, min fråga var dåligt ställd, men ja det stämmer, jag har sökt in och ligger bra till jämfört med tidigare poängkrav. Undrade bara om jag var tvungen att meddela min nuvarande skola om att jag ska byta! Tack!
    • Julia : Invänta antagningsbeskedet. Om du får svar ANTAGEN, och tackar Ja till en ny studieplats, först efter det är det dags att meddela din gamla skola om att du ska hoppa av utbildningen.