Elev

    Hej! Jag har precis påbörjat en Yh utbildning på Frans Schartau. Jag går utbildningen löneekonom men börjar nu tveka lite och blir sugen på att istället plugga till redovisningskonsult. Båda dessa utbildningar är tillgängliga på skolan dock har redovisningskonsult terminsstart i augusti 2023. Men går det att byta utbildning på yh när man redan går som elev på den skolan utan att behöva ansöka som vanligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    jag tror du behöver ansöka "som vanligt", men du får gärna fråga på din skola också. Det är få platser på yrkeshögskoleutbildningar och många söker (tuff konkurrens); om platserna skulle bokas eller reserveras (på förhand, så som du frågar om nu) då skulle det bli väldigt orättvist mot de som söker "utifrån", de som inte redan är inne i en utbildning på samma skola. Det är i alla fall vad jag anser om saken. Du får gärna ställa din fråga till MYH, myndighet för yrkeshögskola och till din egen skola. Jag tror du får samma svar där som jag ger dig nu - nämligen att du behöver söka på nytt.
    Tänk också på att en liten risk finns att utbildningen du vill byta till eller söka till kanske, av någon anledning, inte ens kommer att starta. Jag råder dig därför att inom din nuvarande utbildning försöka lära dig så mycket du kan och klara av så många yh-poäng som möjligt. Men i fall du har bestämt dig att den utbildning du går nu är "ingenting för dig", kan du givetvis hoppa av.
    Om du från MYH eller från din skola får ett annat svar, hör gärna av dig. Det är bra för oss att veta hur det kan gå i olika situationer; det finns regler men även undantag kan finnas. Vi är alltid villiga att läsa oss mer kring alla yrken och alla studier!

    Studie- och yrkesvägledare