Vuxen

    Hej! Jag är utbildad förskollärare och lärare upp till årskurs 6. Jag är dock mer intresserad av att jobba på kontor egentligen och funderar på att läsa till antingen administratör eller handläggare av något slag. Socionom hade varit intressant men jag tycker att utbildningen är för lång nu när jag redan nu studerat 3,5 år. Har du några tips om utbildningar/genvägar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin; det är inte alls säkert att du behöver mer utbildning.
    Administratör eller Handläggare kan man bli med vilken tidigare utbildning som helst; arbetsgivaren bestämmer. Du kan söka admin-jobb och tjänster som handläggare - och även som Utredare på många olika ställen.

    Om du vill gå en kortare utbildning - så finns många sådana inom yrkeshögskola; här nere kan du se några exempel:
    sälj-marknadshogskolan/online-merchandiser-salj-och-marknad-goteborg
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/logistik-och-transportledning
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/logistiker-arbetsledning-och-flerpartslogistik
    campus-nykoping/medicinsk-sekreterare-cny-ronneby
    frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare-sthlm

    De flesta yrkeshögskoleutbildningar är på ca 3 terminer - finns de som är på 4 terminer också och de som är på 2 terminer... hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare