Ebba
    Hej!
    Jag är en tjej på snart 16 år som precis som alla andra födda -98 gjort sitt gymnasieval. De två linjer jag hela tiden funderat på har varit samhällsvetenskapliga programmet och ekonomiprogrammet, där jag mest hela tiden luta åt samhäll men fortfarande innerst inne varit orsäker. Men mitt förstaval blev samhäll-samhäll medan jag valde ekonomi på samma skola som andrahandsval. Men nu har jag insett, efter mycket velade fram och tillbaka, att jag har ångrat mig och hellre vill gå mitt andrahansval. Jag har bra betyg, 297,5 poäng och B i snitt.

    Min fråga är nu då, vad ska jag göra? Vem ska jag ta kontakt med? Antagningskansliet i min kommun är just nu semesterstängd mellan veckorna 28-31, så vem ska jag kontakta istället?

    Väldgt tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom jag inte vet vilken kommun du bor i så ger jag ett generellt svar om hur det brukar gå till om man vill göra ett sent ändringsval. Om du valt via nätet så bör du ha en ändringsanmälan via din inlogg eller på den hemsida du loggar in på som du bör kunna skriva ut eller fylla i direkt på nätet. Om du inte hittar en blankett och ditt antagningskansli är stängt borde det ändå finnas instruktioner via deras hemsida. Lycka till! /Lena, Syv
    • : Jag bor i Växjö kommun! Tack så mycket för svaret!
    • : Jag hittar inget kallat ändringanmälan på gymnasium.kronoberg.se och heller inte via Växjö - Dexter där man loggade in för att söka då det inte finns någon sökruta på Dexter. Vart ska jag leta?
    • Ludmila : Mitt råd är att du ringer till växel i din kommun & frågar vem jourhavande studie-&yrkesvägledare är just den här veckan. Du kan även se om någon finns på den skolan som du söker till. Om alla är på semester överallt, skulle jag råda dig skriva mail både till antagningskansliet och till rektor på den skola som du vill komma in på & förklara situationen. De ser datum då ditt mail var skickat, när de kommer till jobbet.
    • : Hej och tack för svaret! Antagningskansliet har jag redan mejlat till samt hon som är antagningsansvarig. Den skolan jag ska gå på är väldigt stor och har ju då flera olika rektorer, en för ekonomilinjen, en för samhällslinjen osv. men sedan finns ju även en högsta gymnasiechef för hela skolan. Vem utav dom bör jag mejla till?
    • Ludmila : Hej Ebba! Du behöver komma i kontakt med rektor på just det programmet som du vill komma in på. Om just den rektor är på semester, kan det finnas en ersättare /det måste de veta i kommunens växel/. Du kan givetvis maila till gymnasiechefen men jag tror att "hen" kommer att hänvisa dig till rektor på det aktuella programmet. Lycka till! SYV Ludmila
    • Ludmila : Jo, har du frågat i kommunens växel om det finns en JOURHAVANDE SYV som ansvarar för hela kommunen? Den frågan kan du ta upp med gymnasiechefen, om du inte får svar i växeln. Även på din gamla grundskola kan du ställa den frågan /rektor, skoladministratör eller kurator bör kunna svara/. Se även på kommunens hemsida - det kan finnas info- om vem jourhavande SYV är "vecka för vecka" /den som inte är på semester just nu/.
    • : Jag har mailat till rektorn för ekonomiprogrammet, alltså det program jag mycket hellre vill gå på. Utav henne fick jag ett svar och i detta stod det att hon skulle vidabefodra mitt mail till hon som är antagningsansvarig i Växjö kommun. Jag har även ringt till kommunen och frågat efter en jourhavande studievägledare för den skolan jag har sökt till, men på skolan fanns det ingen inne. Ska jag ringa och fråga ifall det finns någon studievägledare som ansvarar för hela kommunen istället? Jag har även mailat till studievägledaren på min gamla skola samt studievägledaren för ekonomiprogrammet på den skolan jag då har sökt till, utan svar. Jag har även mailat till antagningskansliet utan svar och till den antagninsansvarige som jag då fick ett autosvar av där det stod att hon var på semester men skulle vara tillbaka den 4 augusti. Bör jag maila till gymnasiechefen också? Ska jag försöka få tag på min förra rektor för att se om hon vet något om någon jourhavande syv ifall jag inte hittar någon nån annan stans? På kommunens hemsida hittade jag ingenting gällande en jourhavande syv.
    Läs alla kommentarer