Intira
    Hej!
    Just nu går jag i ettan på det humanistiska programmet på IKG, men jag känner att det inte är något jag vill fortsätta med. Jag hade då tänkt mig byta till det Samhällsvetenskaplig programmet med inriktning beteende vetenskap.
    Här på IKG så har Sam och Hum elever i princip samma ämnen i ettan, det ändå som skiljer åt är att vi på det humanistiska programmet har två moderna språk.

    Min fråga är då om det är möjligt att byta program nu eller måste jag avsluta min Franska 1 kurs först? Går det av avbryta kursen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Intira!

    Det är programrektor på Samhällsvtenskapsprogrammet som du måste fråga - om hen kan ta in dig på SA.

    Första frågan är - om det finns plats på SA? Men även då det finns plats, kan rektor säga Nej till att ta in en ny elev.

    Byta program eller skola eller både och - är inte en rättighet.

    Det som är din rättighet är att söka om till åk1 och konkurrera om plats på gymnasiet på nytt. Då konkurrerar du med dina "gamla" betyg från grundskola, dvs upprepar hela processen som du genomgick en gång förut. Och i fall du kommer in på SA, har du då din plats som du har rätt att utnyttja.

    Att det är nästan samma kurser ni läser på HU och SA skulle underlätta, om du fick byta.

    Jag vet inte i vilken stad du bor och kan därför inte kolla om det finns andra gymnasieskolor i närheten (inom pendlingsavstånd) som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet. Du kan återkomma och berätta i vilken stad du bor, om du vill - då kan jag se vilka andra skolor jag kan tipsa sig om. Du ökar chanser att byta om du frågar på fler skolor.

    Du frågar också om det går att avbryta en gymnasiekurs. Svar: det kan ha ganska negativa konsekvenser för dig. Om du avbryter en kurs men inte samma dag påbörjar en annan istället, läser du under resten av läsåret på deltid och med det inte har rätt till Studiebidrag från CSN. Sedan finns det också en regel som säger att alla påbörjade gymnasiala kurser bör betygsättas. Om man avbryter en kurs, får man troligtvis F-betyg i den. Att få betyget F + bli av med Studiebidraget - tror jag inte någon elev ser fram emot. Därför vill jag avråda från att hoppa av kurser utan att samråda med SYV på din skola. Det är stor skillnad om ni gör en ändring i din Studieplan och planerar för att du byter ut en kurs mot en annan - då är det OK, men inte annars.

    Du kan fråga rektor på SA om du kan byta nu på en gång eller efter åk1, innan åk2. Du kan också boka tid med SYV på din skola och diskutera både ev programbyte och frågan om Franska-kursen och andra förändringar i din studieplan.

    Om du återkommer och berättar i vilken stad du bor och varför du vill byta från HU till SA - kan jag ge dig ett bättre svar och mer hjälp.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Hej igen!

    I Nacka har jag hittat fem gymnasieskolor som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet. Det är klart lättare att byta efter en avslutad årskurs, pga du tar med dig dina betyg på hela kurser. Det är svårare att byta mitt i en kurs. Men du kan absolut fråga på alla de skolorna dit du kan tänka dig att du vill byta. På samma skola - kan det vara lättare att byta mitt i läsåret men det är upp till rektor på SA att svara om det det är möjligt.

    Jag råder dig kontakta alla de gymnasieskolor där du kan tänka dig att du vill läsa och kanske inte bara dem som finns i Nacka, utan även längre bort. Ju fler skolor du kontaktar, desto större chans att någon av dem har plats och kan tänka sig ta in en ny elev och kanske t o m mitt i läsåret. Som du själv skriver är det i princip nästan samma kurser som ni läser på Humanistiska programmet och de som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet. Men då kan man tänka sig att du, genom att välja "de rätta valbara kurser" på Humanistiska programmet, kan läsa nästan samma kurser som du annars skulle kunna läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet och i så fall är det ingen mening med att byta program. :)

    Om du på Humanistiska programmet väljer läsa inriktning Kultur och inom programfördjupning och inom individuellt val väljer de kurser som annars läses på SA, får du i princip samma utbildning som du kan få på SA.

    Du kan själv jämföra programplaner för Samhällsvetenskapsprogrammet och för Humanistiska. Du kommer att se att det går att få nästan samma utbildning på de två programmen.

    SYV på Internationella Kunskapsgymnasiet heter Thomas Sjöberg och hans mailadress är [email protected] - du kan träffa honom på skolan på fredagar mellan kl.9 och kl.16. Du kan skicka mail nu på en gång och be om att få boka tid för samtal snarast. Då kan du både ställa en fråga om ev byte av program och om ni skulle kunna anpassa din studieplan så att den liknar den som eleverna på SA har. Det kan hända att han redan vet om platserna finns på SA eller om han kan snabbt få svar från rektor. Du kan då också få svar på vilka kurser som du får välja mellan till åk2 och 3, om du stannar på Humanistiska programmet och jämföra med vilka kurser som du kan få välja om du skulle byta till Samhällsvetenskapsprogrammet. Skillnaden är kanske inte alls stor och jag tror det är möjligt att göra så att din utbildning på HU kommer att bli mycket lik utbildningen på SA.

    • : Hej Liselotte!
    • : Varför jag vill byta program är för att jag känner inte att det är intressant mera. Jag tycker inte det är roligt mer med att lära mig två språk men även också för att jag tycker att det samhällsvetenskapliga programmet är mycket mer intressantare än det humanistiska.
    • Liselotte : Jag skrivet ett utökat svar till dig nu. *L*
    • : Hej Liselotte! Jag ville bara återkomma med hur det gick, och jag fick byta program för rektorn på min skola. Det blev inga problem med att stryka bort Franska 1 och jag går fortfarande på heltid så det gick bra! Tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada att du fick byta! Grattis! och Lycka till med dina studier! Vi hoppas att svar från oss på Fråga SYV blev till hjälp för dig och du får gärna tipsa om oss - till dina kompisar. Du kan också, om du vill, Gilla oss på Facebook - https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och vi tackar dig på förhand för det!
    Läs alla kommentarer