Nabila

    Hej! Jag går mitt första år på floristlinjen (hantverksprogrammet). Jag har gått om årskurs 1 pågrund av att jag bytt gymnasieprogram. Gick först handel och administration, sedan bytte jag till en filmlinje (spetsutbildning) och nu går jag på floristlinjen. Det har nu gått ett par månader och jag trivs inte med mitt val av gymnasieprogram. Problemet är att jag inte vet vad jag vill byta till, och om det verkligen är värt att byta och tvinga mig gå igenom hela processen av ett skolbyte/programbyte för tredje gången. Som person är jag blyg och en introvert, och det känns som att man bör vara utåtriktad för att trivas i ett yrkesförberedande gymnasieprogram. Undrar även om det ens är möjligt att göra ett programbyte nu när det gått cirka 5 månader från skolstarten? Jag vill inte gå på detta program i två och ett halvt år till, skulle bli helt utmattad av det. All hjälp uppskattas!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nabila!
    jag har väldigt svårt att tro att någon rektor skulle ta in en ny gymnasieelev i slutet av januari (inte ens om eleven på en annan skola går samma utbildning, samma kurser som på den nya skolan). Den realistiska lösningen för dig är att söka till år1 på en ny utbildning till hösten 2022 och om du kommer in läser du i så fall 3 år på ett nytt program. Under resten av det här läsåret råder jag dig att fortsätta läsa så gott du kan och försöka få så bra kunskaper och så höga betyg du kan få.
    Du kan också redan nu (slutet av januari) börja söka sommarjobb. Arbetslivserfarenhet kan hjälpa till på många olika sätt: lön, erfarenhet, bättre insikter om dig själv och om arbetsmarknaden. Sedan kan det hända ibland att man kan fortsätta jobba på samma arbetsplats där man fick sommarjobb - kanske ha det som extrajobb eller rent av byta från skola till att arbeta.
    Det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet. Om man kan få jobb kan man arbeta och behöver inte gå på gymnasiet. Man kan senare, på komvux eller på en folkhögskola, läsa in gymnasiekompetens - om man kommer på att man vill studera. Dock är det svårt att få jobb utan gymnasiekompetens. Man kan också ångra sig senare i livet att man inte som ung skaffade sig en bra kunskapsgrund att "stå på".
    Du skriver om att du är blyg (inåtriktad) och det känns som att du på ett yrkesprogram förväntas vara utåtriktad. Vad jag tänker kring det är att i de flesta yrken behöver man ha kontakt med andra människor och det är bra att lära sig att kunna ha de kontakterna ("träning ger färdighet" eller "det man gör ofta, gör man ofta bra") - alltså om man tränar på att ha kontakter med andra människor inom yrkeslivet, bör det bli lättare för varje nästa gång att "stå ut" med det (man tränar in sig på det, kan man kanske säga).

    Du nämner i din fråga om att du inte vet vad du vill byta till, alltså du har inte hittat en utbildning som du vill gå. Mitt förslag är att du tittar på många yrken på www.framtid.se (där finner du beskrivningar i över 2.ooo yrken) och hittar ditt "drömyrke" eller några yrken som du blir intresserad av - sedan kan vi hjälpa dig få fram vilken utbildningsväg som leder till de yrken; i många yrkesbeskrivningar står det under UTBILDNING vilka utbildningar krävs eller rekommenderas, men du kan alltid höra av dig till oss, så hjälper vi dig få fram vilken utbildning du behöver gå för att kunna arbeta inom det yrket som du blir intresserad av.

    Liselotte