Hanna

    Hej, Jag trivs inte alls på min nuvarande skola och skulle vilja byta skola men inte linje utan att behöva gå om. Jag går EK och är en månad in på tredje terminen. Jag gick ut ettan med högsta betyg i samtliga ämnen och har inga svårigheter när det gäller att studera. Jag bytte till min nuvarande skola en månad in på min första termin då jag ville byta linje, denna skolan var då den enda skolan som hade plats och var villig att ta in mig och därav att jag hamnade där. Jag har en mycket goda anledningar till varför jag inte trivs och det har inträffat en del som gör att det blir väldigt jobbigt att gå till skolan, för mitt mående hade jag nog behövt byta omgående. Är detta möjligt mitt i en termin?

    • Anna : har du pratat med Kurator på din skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    om det har hänt ngt. särskilt, kan kurator (förhoppningsvis) hjälpa dig att byta skola snabbt.

    Annars så är det "de vanliga reglerna" - att hitta var ledig plats finns och sedan kan rektor ändå säga Nej, även om ledig plats finns på skolan, för att byta skola är inte elevens rättighet /tyvärr/.
    Du skriver om att du har bytt skola för ett år sedan och vet därför hur det går till. Du kontaktar de skolorna dit du vill byta - och frågar om de har plats. Och du kan få flera positiva svar eller så får du svar överallt - nej, vi har inga platser lediga.
    Men om det har hänt ngt. särskilt, kan kurator genom sina "kanaler" hitta möjlighet för dig att garanterat byta skola och dessutom göra det snabbt.
    I fall du inte - av någon anledning - kan prata med kurator; prata med din klasslärare/mentor och be honom/henne att ta frågan vidare till rektor på din skola.
    Om du känner att du på din skola inte kan få hjälp, kan du prova vända dig till Socialtjänsten i den kommunen där du är skriven/folkbokförd; och/eller till Utbildningsförvaltningen. Vi hoppas att de kan "tvinga" någon skola ta in dig som "extraelev" även om inga lediga platser finns.
    Detta görs inte i vanliga fall, utan endast i "speciella fall".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA