Stefan
    Jag går nu samhällsvetenskapsprogrammet men funderar på att byta till natur men alla skolor är fulla. går det att jag pluggar samhällsvetenskap inr beteendevetenskap i ett år(börjar nu första ring) och byter linje nästa år när det finns platser så jag bara behöver läsa om några kurser

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!
    Att byta skola kan man i mån av plats och om plats finns är det rektor på "den mottagande skolan" som fattar beslut om en elev kan tas in eller ej.
    Problemet med att byta från Samhällsvetenskapsprogrammet till Naturvetenskapsprogrammet är bl a Matematik. På SA läser man medelsvårt spår, b - och på NA läser man det avancerade spåret, c.

    Rektorerna på NA brukar titta på betyg i Matte och de brukar inte bevilja byta till NA i fall man har lägre än C betyg i matte från andra program (med undantag av Teknikprogrammet där man också läser c-spåret).
    Se om det finns lediga platser på Teknikprogrammet. Det är lättare att byta från Teknik till NA än från SA till NA.
    Kemi och Fysik är också "ett problem" då man på SA ej läser de ämnena men de är obligatoriska på NA.

    Att ta in en elev som har missat läsa kurser i flera av de obligatoriska ämnen, är ett stort åtagande och är dyrt för skolan. Lärare måste ge individuellt handledning men skolan får ingen ekonomisk kompensation för det och många skolor anser att det blir för dyrt.

    Jag råder dig att försöka byta nu på en gång till Teknikprogrammet, som mest liknar NA. Det blir lättare att byta sen.
    I fall du inte vill eller kan läsa åk1 på Teknikprogrammet, måste du vara beredd att söka till NA under "den vanliga ansökningsperioden" med dina "gamla" grundskolebetyg och konkurrera om plats, dvs upprepa ansökningsprocess och vi får hoppas att du kommer in - sedan läser du på NA i tre år med start hösten 2016.

    Se även om det finns plats på NA längre bort - det blir längre att pendla för dig (eller om du kan bosätta dig på skolorten, kanske). Du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige. Finns det en ledig plats och du är behörig, blir du antagen direkt.

    Det är de bästa råden jag kan ge dig.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare