hej Tuva, frågan är om den skola du söker till i första hand erbjuder båda inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet. Om skola erbjuder båda inriktningar, brukar man kunna ändra sen - under åk2, innan åk1.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Så det går inte att ändra nu? (Skolan har båda i riktningarna)
    • Liselotte : På naturvetenskapsprogrammet läser man inriktning från åk2. Att man redan innan man kommer in på en gymnasieskola ombeds ange vilken inriktning man är intresserad av, är det för skolans egen planering... för att skola ska kunna planera på lång sikt. Du kanske ändrar dig igen? Hur kan du vara säker på inriktningen nu, jag menar till 100%? Du kanske vill ändra tillbaka under hösten i åk1 - innan åk2? Det är lika bra att vänta, tycker jag... men fråga Syv på din skola och följ de råden som Syv på din skola ger. Det kan eventuellt finnas "lokala avvikelser" som kan göra att det är viktigt att ange rätt inriktning redan när man söker till åk1 (men det är mycket sällsynt). Oftast spelar det ingen roll...