Milla SYV på FrågaSYV

    Hej August; boka tid med syv på din skola.
    För att uppnå kraven för examensbevis måste man även följa rätt "programstruktur" - alltså det är ganska strikt vilka kurser som måste ingå; av de valfria kurser - beror på vilka kurser som din skola kan erbjuda.
    Om du uppger vilket program och inriktning du går - kan vi ge länk till programplan för din utbildning, där du kan se vilka "spel-utrymmen" som finns, om du vill kunna ha en chans att få Examensbevis.
    mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Om det av din individuell studieplan inte framgår att du läser enligt Individuellt anpassat program (vilket sker oftast endast om eleven efter år1 bytte program) - då måste programstrukturen som finns längst ner på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf följas; detta är ett av villkor för att uppnå kraven för exam.bevis från gymnasiet.

    • : Jag går teknik med ingenjörs inriktning, det stod det på vår blankett fast har inte hittat något på nätet om någon ingenjörsinriktning.
    • Milla :

      Teknikprogrammet på gymnasiet har fem nationella inriktningar. du kan se info om programmet och dess inriktningar - på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE och här kan du se Programplan för TE. Längst ner i programplanen finns "programstruktur".
      Undantag: om rektor fattade beslut om "individuellt anpassat program" får programstrukturen frångås (något). Beslut om individ.anpassat program måste fattas innan eleven går ut årskurs 2 på gymnasiet.

    • Milla :

      Se mitt utökade svar, ovan. För att uppfylla kraven för exam.bevis måste du har betyg i bl.a Alla kurser inom en av inriktningar.  "ingenjörsinriktning" ... fråga på din skola vad de kallar för det. Det är inte ett nationell inriktning; det är i så fall en lokal profil; vilka kurser som din skola lagt in i den profilen - fråga på din skola. Om din skola kan erbjuda läsa andra kurser, - även det måste du få reda på - på din skola.