Alex
    Hej!
    Jag är student på läkarprogrammet men har just nu tagit ett uppehåll, dels för att fundera på om utbildningen verkligen känns rätt för mig. Jag har funderat mycket på om det är värt att byta lärosäte för att kunna ta del av en annan typ av pedagogik, eftersom jag varit skeptisk till lärandeformen sedan start (Örebro universitet som jag studerar vid, har fokus på PBL). Jag har hittills läst 2,5 år på programmet. Fördelen med det lärosätet jag studerar vid har mycket praktik och man får direkt insikt i hur det är att arbeta som läkare. Nackdelen är att den teoretiska biten bygger mycket på egenansvar, och det är svårt att veta exakt hur mycket och vad man bör lära in, vilket har bidragit med en hel del stress som också har lett till att jag bränt ut mig. Dock så vet jag inte om det skulle förändra min inställning att börja på en utbildning med mer traditionell undervisning, som vid GU, eller om det är dags att börja tänka åt helt andra håll och helt ge upp tanken på att bli läkare. Hur mycket skiljer sig de två utbildningarna åt egentligen? Om man blir antagen via senare ansökning till GU, är det möjligt att göra om någon av de kurserna som anses vara 'tillgodoräknade'? Om jag bestämmer mig för att hoppa av, i vilka andra utbildningar kan en medicinsk kandidat vara en fördel?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    om du är säker på att pedagogik på GU passar dig bättre, kan du söka komma in antingen till senare del av programmet eller så kan du också söka "som vanligt" via www.antagning.se till hela programmet och om du kommer in ansöker du i så fall om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och kommer få svar om vilka delar av programmet som du kan hoppa över. Du frågar om du får läsa om kurser som du tidigare har läst men jag undrar i så fall varför du vill ännu en gång läsa "tillgodoräknande" kurser? Jag tänker här också på studiemedel. Max 6 år kan man få studiemedel för och läkarprogrammet som du började läsa på var 5.5 årigt program (från HT21 blir programmet 6-årigt).
    Du frågar om "medicinsk kandidat" - menar du att du vill ta ut kandidatexamen med huvudämne medicin? För kandidatexamen krävs det 180 hp, alltså 3 år på heltid där även kandidatkurs ingår och minst 90 hp är inom ett och samma ämne som blir med det huvudämnet i kandidatexamen. Mer info om kandidatexamen måste du få från det lärosäte där du vill ta kandidatexamen ifrån (det är på det lärosäte där man läser kandidatkurs som man tar kandidatexamen ifrån).