Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Monica,

    på gymnasiet kan en elev som har ett annat modersmål än svenska ha 2 kurser inom ämnet Modersmål i stället för kurser i mod.språk, eller en kurs inom mod.språk och en kurs inom modersmål.
    För examensbevis på komvux krävs inte att kurser i moderna språk ingår, även om det är examen från "samhällsvet.programmet", för att på komvux är det högskoleförberedande examen man tar ut (eller yrkesexamen, om det är från ett yrkesprogram).