Studie och Yrkesvägledare

    Har en elev från teknikprogrammet på handelsprogrammet. hon har läst webb, teknik 1, kemi 1. går sista året nu. alla dessa ämnen som inte finns på handels, ska de läggas som individuellt val? har dessutom läst matte 2, ska detta då läggas som U för att göra plats för de andra icke meritgivande ämnena i poängplanen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Monica,

    inom Individuellt val finns plats för endast 200 poäng.
    Om man tittar i programplanen för HA, så ser man vilka kurser som får vara PROGRAMFÖRDJUPANDE. T.ex Webbutveckling 1 får på HA vara programfördjupning.
    Har eleven för många betygsatta kurser, måste de "överstigande" kurserna vara U-kurser, utökade.
    "Problem" kan uppstå även med att få ihop "rätt antal poäng", t.ex kursen Teknik 1 är på 150p. och vill man ha den inom Individ.val, måste en annan 50p.kurs "matcha upp" till 200p.inom individ.val... och det finns inte så många 50p.kurser, över huvudet taget.

    • Studie och Yrkesvägledare : Hej igen. De kurser som blir "över" som inte går att placera som iv-val, programfördjupning, programgemensamma, inriktning under vilken kategori ska dessa placeras? Räcker det med ett U?
    • Milla :

      Ja, de "överblivna" kurserna bör finnas i examensbeviset med markeringen "U". Undrar om det finns Rektors beslut om Individuellt anpassat program för den eleven som bytte program? Om ett sådant beslut finns, bör det framgå av det beslutet inom vilka kategorier som kurserna ska ingå i exam.beviset.