Michel
    Hej,
    det började med att min son började på Teknikprogrammet, men efter ca 3 veckor så fick deras mattelärare problem (personliga). Ämnet var det han tyckte bäst om och med anledning av detta så fick han erbjudande att komma in på sitt andra val, ekonomiprogrammet. Han hoppade på detta men har nu snart gått 2 år på ett program som han är helt ointresserad av. Han känner alltså att han har kastat bort 2 år, med mindre bra betyg och utan hopp. Vi har pratat om att det finns andra vägar man kan gå, exempelvis läsa upp på komvux för att sedan ev. gå tekniskt basår. Min fråga och tanke är om det är dumt och gå om hela gymnasiet (teknikprogrammet). Då kan han förhoppningsvis göra tre bra år, slippa komvux och det tekniska basåret och därefter, om han har lust, läsa vidare på universitet. Jag tycker verkligen synd om honom och önskar all hjälp man kan få. Tusen tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michael!

    Det låter inte alls roligt - det som hände med din son.

    Frågan är vad för ett yrke han vill skaffa sig - i framtiden? Om jag förstår dig rätt, vill din son läsa på universitetet inom Teknikområde... kanske vill bli Civilingenjör>> eller Matematiker>>; Statistiker>> eller Demograf>> ? Han gillar ju matte! Eller kanske ämneslärare>>, behörig bland annat i matte?

    För att uppnå behörighet till högskola/universitet>> behöver man alltid ha Grundläggande behörighet (och det kan man få på ett valfritt gymnasieprogram) men sedan också Särskild behörighet (som är väldigt olika, beroende för exakt vilken utbildning man vill komma in på).

    Men, om man gillar matte - kan man, oavsett vilken behörighet som krävs för vidareutbildningar - läsa alla mattekurser som finns inom gymnasiet dvs matte 5 och flera kurser i matte specialisering.

    Ekonomiprogrammet och Teknikprogrammet har många kurser som är identiska. Du kan jämföra innehåll på de två programmet genom att jämföra de generella programplanerna: Programplan för TE>> och programplan för EK>>

    Men det är givetvis ganska stor skillnad i alla fall mellan TE och EK, bl a att det läses olika mattespår på dem och att inriktning på gymnasiearbete bör "ligga i linje" med det programmet som man läser på... men här kan man i och för sig försöka hitta tema som är mycket "matematisk" - och som kan passa på båda programmen. t.ex om din son stannar på Ekonomiprogrammet kan han försöka välja tema för Gymnasiearbete (som är en obligatorisk kurs på alla program i åk3) som handlar om Matematikens betydelse för den Ekonomiska utvecklingen (eller ngt i den stilen).

    Att stanna på Ekonomiprogrammet och komplettera på komvux  - är en kortare väg in till universitetet. Det ska inte behövas mer än en termin på komvux, om man läser på heltid - för att sedan kunna söka högskoleutbildningar med start på våren. Antagningsgräns på Vårterminens starter brukar, dessutom, ofta vara lite lägre (för att det är färre som söker).

    Har din son gjort ansökan till Teknikprogrammet till åk1 redan? Om inte, så är det nu en "sen ansökan" som gäller för att ansökningsperioden är helt slut... och i så fall är det bara "i mån av plats" som man kan komma in, dvs när alla behöriga sökanden kom in, sist i kön, så att säga... tyvärr.

    Ett annat sätt skulle vara att försöka byta till Teknikprogrammet och komma in i åk2 nu till hösten. Det skadar i alla fall inte att fråga på skolorna som erbjuder Teknikprogrammet. Om någon rektor tar in din son in i TE, åk2 nu till hösten, kan ni sedan säga Ja eller Nej till det, att man kommer in, betyder inte att man per automatik måste byta. Din son har alltid rätt att stanna på den utbildningen där han är inskriven nu, dvs på Ekonomiprogrammet.

    Däri mitt förslag - att både göra "sen ansökan" till teknikprogrammet till åk1 och kontakta rektorer på Teknikprogrammet på alla de skolor som din son kan tänka sig velat gå på (med frågan om de har plats i åk2 till hösten). Skulle din son påbörja åk2 på TE, kan rektor på den nya skolan, fatta beslut om Individuellt anpassat program och din son kan då ta in t.ex betyg i matte 2b in i sitt examensbevis (i stället för matte 2c, som är en lite svårare kurs). Sedan kan man läsa 3c ändå (även om man har betyg i 2b och inte i 2c). Det är ganska så krångligt med de där mattekurserna och olika spår. För den som är intresserad att fördjupa sig i det - så finns information här>>

    Hoppas mitt svar blir på ngt sätt behjälplig i den uppkomna situationen,

    Peter syv

     Bilden i mitt svar blev ganska suddig, nu skickar jag en tydligare version av samma bild, här man kan se alla mattekurser som finns på gymnasial nivå och man tänker "uppåt"... att man kan gå vidare och läsa nästa "bok" som ligger ovanpå... Behörighet till Matte 5 och Matte Specialisering är densamma (godkänt betyg i matte 4). Specialiseringskurser finns det flera olika (minst tre olika).

    • : Kanon, tack för alla förklaringar, idéer och möjligheter!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till och hör gärna av dig senare, berätta hur det går! och... Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.