Hej Astrid!
    För att kunna byta till en annan skola eller ett annat program på samma skola - så måste man ta kontakt med den skolan dit man vill byta och fråga om de har ledig plats.
    Om det finns ledig plats kommer rektorn att fatta beslut om det går att ta emot en ny elev mitt i terminen.
    Oftast måste man "förlora" minst ett år (ibland 2 år) när man byter program.
    Om man absolut inte vill förlora ett år, bör man i första hand söka plats på skolorna som erbjuder Lärlingsutbildning. Om man läser som lärling, har man bättre förutsättningar att läsa ikapp och kunna ta examen snabbare.

    Det är mycket bra att du läser högskolepaket. Dock är det inte möjligt att kompensera med högskoleförberedande kurser (svenska och engelska) för yrkeskurser, då det är helt annat innehåll i dem.

    Ta kontakt med alla de skolor dit du kan tänka dig att du vill byta. Det är i första hand Rektor på programmet som du bör fråga om ledig plats finns.
    Jag antar att du i så fall blir erbjuden plats i åk1 och du förlorar ett år, men jag tycker inte det är en nackdel. Det finns många fördelar i att gå om ett år på gymnasiet: du blir mognare än dina klasskompisar, vet bättre vad du vill. Om du läser om några kurser, har du möjlighet att få högre betyg i dem.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Håller tummarna för dig! Hör av dig längre fram och berätta hur det går.
    ANNA
    Om du vill få tips på vilka gymnasieskolor som erbjuder utbildningar som du vill byta till - var god berätta för oss var i landet du bor och vilket /vilka program och inriktningar du är intresserad av. Annars så finns alla gymnasieskolor att hitta via http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium
    Där kan du sortera på Program/inriktning och på Län/kommun.