Elev

    Hej! Jag har ju som sagt fått besked om att jag ska bli en omgångare. Jag gåt ju samhäll men vill byta till ekonomi. Varför går inte detta? Varför måste jag söka in på nytt med 04’orna? Då det ännu inte är några platser tagna och då jag redan är inne i skolan? Handlar det om att jag just är en omgångare? Hade jag kunnat gå om och byta om jag inte var en omgångare? Jag går på en privatskola och rektorn hade i början av terminen sagt till mig att jag hade kunnat gå ekonomi om jag gick om med 04’orna och att vi skulle prata mer till sommaren. Tycker att detta är väldigt märkligt..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    om du skulle få en plats på ekonomiprogrammet på en viss skola "förbi konkurrensen", då är en plats mindre för de som idag går i årskurs 9 och någon av de eleverna inte kommer in, fast hen har fler betygspoäng än du hade när du slutade grundskolan, alltså "lider" konkurrensprincipen. Men om du har högre antal betygspoäng från grundskolebetygen, då kommer du ju in (genom konkurrensen), så varför inte följa reglerna och delta i konkurrensen?
    Att redan "vara inne på skolan" så gäller följande: eleven har rätt att fullfölja den utbildning (och inte vilken annan utbildning som helst på samma skola) till vilken hen är antagen. Om du är antagen på samhällsvetenskapsprogrammet på en viss skola, då har du rätt att fortsätta läsa på just SA på just den skolan.

    ang. läsa på en "privat" skola
    Om eleven själv betalar för sin utbildningsplats (betalar vad det kostar att utbilda inklusive lärarlöner, lokalunderhåll, administration, tillgång till kurator och SYV), vilket finns många exempel på i andra länder, även då kan eleven bli nekad plats, trots att elevens familj betalar allt vad det kostar. I Sverige betalar inte eleverna för undervisning på gymnasiet, även om det är en fristående skola. Din rätt att läsa på gymnasiet ska inte inkränka på andra elevernas rätt att läsa: tänk så här - om du förra året sökte till ekonomiprogrammet på den privata skolan och hade högre antal betygspoäng (högre betyg från grundskolan) än ngn som tog in förbi konkurrensen, för att hen året innan kom på samma skola på ett annat program, så skulle du få svar att du inte kan komma in (trots att du har högre betyg än hen som kom in), skulle inte du tycka att det är fel mot dig? På samma sätt kommer eleven som snart slutar år9 på grundskolan tycka, om hen har högre betyg än du hade och vill in på samma utbildning, men du skulle tas förbi kön/konkurrensen.
    Alla regler är inte alltid logiska och ngn brukar alltid anse att de borde ändras (oftast tänker man på vad man själv vill och tycker sig ha rätt till, i första hand, men tänker sällan på de andra som också har mål att komma in på samma utbildning - hur blir det med deras rättigheter?).

    • Elev : Hej, jag förstår precis vad du menar! Men då är det helt enkelt rektorn som har lovat mig någonting han inte kunnat hålla. Jag fick en reservplats på ekonomiprogrammet i början av terminen men jag och rektorn kom överens om att jag inte skulle ta den, då jag skulle få ta igen mycket. Han lovade mig då istället att jag skulle få ha kvar min ekonomiplats och gå om med 04’orna nästa läsår. Det är detta jag tycker är så konstigt..
    • Anna : vad vi på FRåGA SYV tycker i den situationen som du beskriver, kommer inte spela någon roll för vi har inte beslutande rätt. Vi kan förklara utifrån hur vi förstår reglerna + ge råd vad vi tycker du vinner på att göra. :)