elin.olsson

    Hej! Jag har nyss börjat 1an på Samhällsprogrammet på en vanlig gymnasiet för att jag uppfyllde inte kraven för att börja på idrottsgymnasiet efter 9an. Är det möjligt att söka till NIU nu med samma program som jag går nu och börja i 2an eller måste jag börja om 1an? Tack så mycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    du skriver om att du "uppfyllde inte kraven för att börja på idrottsgymnasiet" men kommer du uppfylla de kraven till sommaren? Är det NIU-delen, alltså att du inte blev uttagen till NIU att ditt specialidrottsförbund, eller att du hade för lågt meritvärde/betygspoäng? Om du inte blev uttagen till NIU av ditt specialidrottsförbund i år, tror du att du kan bli uttagen nästa år? Ärligt talat, så vet jag inte om vi på FRåGA SYV kan svara på din fråga, för att vi jobbar inte specifikt med NIU-utbildningar eller frågor om idrottsutbildningar på gymnasiet. Eftersom du inte kom in, så fanns det en anledning till varför du inte kom in. Det "hindret" som gjorde att du inte kom måste hur som helst "undanröjas", annars så tror jag inte du kan bli antagen varken sig till år2 eller år1 på NIU-utbildningen.
    Du har rätt att söka om till år1 på gymnasiet t o m det kalenderåret under vilket du fyller 19 år. För att bli antagen måste man uppfylla vissa villkor: vad gäller NIU, så måste man bli uttagen av sitt specialidrottsförbund, men man måste också vara behörig till det nationella programmet som man söker till + också ha tillräckligt högt meritvärde/betygspoäng för att vinna i konkurrensen om utbildningsplats.
    Du skriver om att du nyss började på SA, då är du uppenbarligen behörig till SA och kom också in. Då gissar jag på att det måste vara så att du inte blev uttagen till NIU att ditt specialidrottsförbund. Kontakta i så fall ditt specialidrottsförbund och fråga om du kan bli uttagen till nästa år. Du kan också försöka få svar från NIU-ansvarig på den gymnasieskola där du vill läsa NIU-utbildning. NIU-ansvarig på en gymnasieskola är kunnig i frågor kring NIU och bör kunna hjälpa dig få svar på din fråga.
    Du får sedan jättegärna höra av dig till oss och berätta vad du fick för svar. Vi vill lära oss mera! Lycka till med dina studier och med allt annat!