Sandra

    Hej! Jag har funderat på att läsa till undersköterska på distans och hittat en utbildning via Cady Acadamy med inriktning barn och ungdom men jag tänkte kolla med er om ni vet om det är möjligt att få praktik på t.e.x en neonatalavdelning då praktiken är i slutet av kursen? Dem flesta utbildningar kräver att man har praktik på äldreboende och så men det vill jag verkligen inte. Och har ni kanske erfarenhet av Cady Acadamy, är det en bra skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    om jag förstår dig rätt är du intresserad av den här utbildningen: cady.se/underskoterska-inr-barn
    Det jag som är "allmän vägledare" och som inte har ngn erfarenhet av just Cady Academy - undersköterska är i Sverige ett av de yrken där arbetsgivare får fritt bestämma vilken utbildning de accepterar, alltså finns det inga regler som säger att arbetsgivare ej får anställa "precis vem som..." med vilken tidigare utbildning som helst; arbetsgivaren an också anställa en person utan utbildning eller erfarenhet av vård och introducera/utbilda på arbetsplatsen efter anställningen, det är inte förbjudet. Och vilken utbildning arbetsgivaren föredrar - är omöjligt att veta då den arbetsgivare hos vilken du kommer söka jobb kanske idag ännu inte finns... Sedan är det så att i fall det är svårt att få tag på erfarna personer med "rätt utbildning" då kan arbetsgivaren "lättare" anställa "vem som...helst" men söker det t.ex ngn med Examen från yrkeshögskola som Specialistundersköterska och du med distansutbildning på lägre nivå (gymnasiet) söker samma tjänst, då tror jag hen med eftergymn.utbildning kommer få jobbet.
    Tjänster som undersköterska på sjukhuset (generell) och på specialavdelningar (som t.ex neonatal avd.) är rätt så eftertraktade. Det brukar vara många sökande med "rätt så mycket på fötterna" till de tjänsterna; om man ska ha en realistisk chans på ett sådant jobb, så rekommenderar jag i första hand satsa på bunden/ej distans utbildning - försöka få Examensbevis (yrkesbevis) från Vård- och omsorgsprogrammet och sedan också vara beredd på att läsa på eftergymn.nivå - kan rekommender yrkeshögskoleutb. till Specialistundersköterska t.ex yhguiden.se/utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn
    ******
    "någon utbildning inom vård" är givetvis bättre än ingen utbildning... men att få jobb eller t o m praktik på neonatalavdelning är, enligt vår erfarenhet, mycket svårt och jag tror, helt enkelt, inte på att du själv eller personal på Cady Academy kommer fixa praktikplats för dig på neonatal avdelningen; jag tror du kommer själv behöva hitta praktikplats och jag tror inte på att du kommer få praktikplats på neonatal avd. eller på ngt. sjukhus, men kontakta gärna personal på Cady och fråga var deras deltagare brukar gå på praktik och hur de får praktikplatserna: om skolan kan hjälpa till eller om du själv som deltagare måste fixa en egen praktikplats.
    Vänligen
    ANNA